Over ons Actueel Evenementen Promoties

Advances in bronchoscopic lung volume reduction

Improved patient selection and assessment of treatment response
Promotie:dr. J.B.A. Welling
Wanneer:24 augustus 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. D.J. (Dirk-Jan) Slebos, prof. dr. H.A.M. (Huib) Kerstjens
Copromotor:dr. J.E. (Jorine) Hartman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Advances in bronchoscopic lung volume reduction

Vooruitgang in bronchoscopische longvolumereductie

Bronchoscopische longvolumereductie is een relatief nieuwe vorm van behandeling voor patiënten met ernstig COPD, een chronische en progressieve longaandoening. Het doel van deze behandelingen is om het toegenomen residuaal volume te verminderen, wat zorgt voor een verbetering van symptomen en kwaliteit van leven. Niet elke patiënt met COPD kan in aanmerking komen voor deze behandeling, en ook de resultaten verschillen erg tussen patiënten. Welling had als doel van zijn proefschrift om de patiëntselectie voor bronchoscopische longvolumereductie behandelingen te verbeteren en om beter vast te stellen of patiënten een daadwerkelijk relevant behandeleffect hebben behaald.

Het blijkt dat slechts één op de vijf COPD-patiënten die wordt verwezen in aanmerking komt voor de huidig beschikbare interventies, wat aangeeft dat het van belang is om te investeren in de ontwikkeling van nieuwe behandelingen. In één van de uitgevoerde onderzoeken in zijn proefschrift introduceerde Welling een nieuwe methode om de zuurstofopnamecapaciteit van individuele longkwabben te bepalen, wat een waardevolle bijdrage kan leveren aan identificatie van de minst functionele longkwab en dus het selecteren van het beste behandeldoel. Daarnaast lieten twee studies zien dat het meten van collaterale ventilatie tussen longkwabben, een essentiële meting voorafgaand aan bronchoscopische longvolumereductie met éénrichtingsventielen, sneller en makkelijker uit te voeren is onder narcose dan met een roesje. Dit ondersteunt de praktijk om zowel deze meting als de behandeling in een aansluitende sessie onder narcose te verrichten.

Tot slot werden voor twee belangrijke uitkomstparameters, longvolumereductie gemeten op CT-scan en een vragenlijst over kwaliteit van leven, nieuwe afkapwaarden geïntroduceerd om te kunnen bepalen wat een relevant behandeleffect is.

CV Jorrit Welling

Jorrit Welling (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na het afronden van zijn bachelor werd hij geselecteerd voor een MD/PhD traject, waarin hij de master Geneeskunde combineerde met zijn promotieonderzoek bij de afdeling Longziekten en Tuberculose van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Hij werd hierbij gesuperviseerd door prof.dr Dirk-Jan Slebos, prof.dr Huib Kerstjens en dr. Jorine Hartman. In maart 2020 is hij gestart met zijn vooropleiding Interne Geneeskunde in het Martini Ziekenhuis. Daarna zal hij zijn opleiding tot longarts voortzetten in het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: "Advances in bronchoscopic lung volume reduction: improved patient selection and assessment of treatment response".