Over ons Actueel Evenementen Promoties

Functioning of a synthetic lignocellulolytic microbial consortium

The effect of conditions on dynamics of interactions and functioning
Promotie:Mw. Y. (Yanfang) Wang
Wanneer:22 augustus 2022
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. ir. J.D. (Jan Dirk) van Elsas, prof. dr. J.T.M. (J Theo M) Elzenga
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Functioning of a synthetic lignocellulolytic microbial consortium

Microbiële afbraak van lignocellulose biomassa

Het hoge suikergehalte (75%) van lignocellulose biomassa (LCB) maakt LCB een perfecte bron voor de productie van vloeibare brandstoffen en bouwstenen voor industriële producten. Voorgaande studies hebben verschillende LCB-afbrekende microbiële consortia opgeleverd uit verschillende bronnen. Met name heeft een consortium, SWT, bestaande uit twee bacteriën (Citrobacter freundii so4 en Sphingobacterium sp. w15) en één schimmel (Coniochaeta sp. 2T2.1) optimale LCB-afbraak laten zien in kweken op tarwestro (WS).

Het proefschrift van Yanfang Wang begint met een overzicht van microbiële LCB-degradatieprocessen, en bevat een compilatie van eerdere onderzoeken. Daarnaast werden door Wang genoomanalyses en analyses van metabool potentieel ingezet om de mechanismen van synergie tussen de bacteriën en schimmels van het SWT-consortium te ontrafelen; worden de transcriptomen van de schimmelstam 2T2.1 vergeleken tussen kweken in monocultuur of in het SWT-consortium (op tarwestro – WS); wordt het effect van abiotische condities op de synergismen tussen de bacteriën en de schimmel alsmede de WS-afbraak onderzocht; worden de transcriptoomprofielen van zowel de bacteriën als de schimmelstam 2T2.1 onder verschillende condities en tijdpunten gemeten (Hoofdstuk 5); en wordt de identiteit van bacteriestam w15 nader beschreven (Hoofdstuk 6). Het bacterieel-schimmelconsortium SWT vertoonde een excellent potentieel om als model te dienen voor de studie van het functioneren van LCB-afbrekende consortia, waarbij verschillende functies worden toegewezen aan elk lid: de sleutelafbreker Coniochaeta sp. 2T2.1, de hemicelluloseafbraakassistent S. paramultivorum w15 en de systeemhelper C. freundii so4. Het excellente enzymatische potentieel van dit consortium kan verder worden onderzocht teneinde biotechnologische ontwikkelingen en toepassingen mogelijk te maken.