Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The exposome in development and behaviour of Inflammatory Bowel
Disease

Rol van omgevingsfactoren in het ontstaan en het beloop van inflammatoire darmziekten

Inflammatoire darmziekten (IBD) zoals de ziekte van Crohn (CD) en colitis ulcerosa (UC) zijn chronische ziekten van het maag-darm kanaal. Hoewel IBD traditioneel vooral in het Westen voorkwam, is het nu over de hele wereld verspreid. Hoe deze ziekten ontstaan is nog altijd lastig te bepalen, omdat het een samenspel is van genetische vatbaarheid, het microbioom van de darm en allerlei omgevings- en leefstijlfactoren. Om een completer beeld te krijgen, onderzocht Van der Sloot in dit proefschrift de rol van omgevings- en leefstijlfactoren in de ontwikkeling en het beloop van inflammatoire darmziekten.

Voor haar onderzoek ontwikkelde Van der Sloot een vragenlijst genaamd de Groninger IBD Environmental Questionnaire (GIEQ). Vervolgens vergeleek ze IBD-patiënten en gezonde controles uit de Lifelines Cohort studie. Uit deze vergelijking bleek onder andere dat mensen die voor hun geboorte blootgesteld werden aan sigarettenrook een hogere kans hadden op het ontwikkelen van IBD.

Van der Sloot onderzocht ook welke omgevingsfactoren een effect konden hebben op het ontwikkelen van complicaties van de IBD. Lichaamsbeweging bleek een gunstig effect te hebben, terwijl veel abdominaal vet grotere risico’s gaf op complicaties. Tot slot bekeek Van der Sloot de rol van Mycobacterium Avium subspecies Paratuberculosis (MAP) op het ontstaan van IBD, en onderzocht ze welke rol sigarettenrook speelt in het ontwikkelen van kanker bij patiënten met IBD.

Curriculum Vitae

Kim van der Sloot (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als arts-assistent Maag-, Darm-, Leverziekten bij het Isala Ziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: “The exposome in development and behaviour of Inflammatory Bowel Disease.”