Over ons Actueel Evenementen Promoties

A microbial perspective of Drosophila suzukii

insights into the pest microbe interactions
Promotie:K. Gurung
Wanneer:11 oktober 2022
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. B. (Bregje) Wertheim, J. (Joana) Falcao Salles, Prof, J.C. (Jean-Christophe) Billeter, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
A microbial perspective of Drosophila suzukii

De rol van microben in plaaginsecten bij fruitziektes in Nederland

Als we in de toekomst bij verjaardagen de kers op de taart niet willen missen, is het wellicht verstandig onderzoek te doen naar de bacteriën en schimmels in plaaginsecten op fruit.  Kiran Gurung verschaft met haar proefschrift fundamentele informatie over de microbiële ecologie van Drosophila suzukii in Nederland. Gurung: 'De fruitvlieg D. suzukii tast met zijn gekartelde legboor gaaf, rijpend zacht fruit aan. Deze oorspronkelijk uit Azië afkomstige vlieg heeft zich de afgelopen tien jaar weten te vestigen in verschillende delen van Amerika en Europa en heeft daar directe economische schade toegebracht aan de tuinbouwsector.Microben zijn belangrijk in de levenscyclus van een plaag. Mijn proefschrift is gericht op onderzoek naar de soorten microben in D. suzukii in Nederland.

In de eerste plaats ben ik nagegaan hoe de verschillende microben bijdragen aan het faciliteren van de ontwikkeling van de gastheer en heb ik opnieuw het belang onderstreept van een community-benadering bij de bestudering van de interacties tussen plagen en microben.In de tweede plaats heb ik de bacteriën en schimmels gedetermineerd in besmet fruit, in vliegen die uit dit fruit tevoorschijn kwamen en in een ondergroep van vliegen die onder laboratoriumomstandigheden waren gekweekt.

De bacteriële gemeenschappen in vliegen die uit het fruit tevoorschijn kwamen, verschilden van de bacteriële gemeenschappen op het fruit, en sommige van de gemeenschappen hielden ook stand in de in het laboratorium gekweekte vliegen. De schimmelgemeenschappen daarentegen vertoonden een aanzienlijke overlap tussen vliegen en fruit.In de derde plaats heb ik onderzoek gedaan naar de verschillende functies van de microben wat betreft de beïnvloeding van de gezondheidstoestand van de vliegen. De bacteriën en schimmels beïnvloedden op verschillende manieren de ontwikkeling van larven en speelden een rol bij zowel de facilitering als de remming van de ontwikkeling.'