Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Medical imaging before and after kidney transplantation

Rol van beeldvormende diagnostiek op uitkomst na niertransplantaties

Na jaren van veel innovaties op het gebied van niertransplantaties lijkt de vooruitgang in de zorg voor nierpatiënten sinds de start van de 21e eeuw te stagneren. En dat terwijl het aantal niertransplantaties de afgelopen jaren stijgt, onder andere doordat meer mensen nieren doneren tijdens hun leven en er ook meer nieren gedoneerd worden van patiënten die een hartstilstand hebben gehad. Dit brengt echter ook risico’s met zich mee, en daarom onderzocht Benjamens in dit proefschrift de rol die beeldvormende diagnostiek kan hebben in het verbeteren van de uitkomst na niertransplantaties.

Allereerst onderzocht Benjamens de rol die een renogram kan spelen. Deze techniek brengt de doorbloeding van de nieren in kaart en laat zien hoeveel vloeistof de nieren afvoeren richting de blaas. Deze techniek bleek echter geen betrouwbare methode om te voorspellen wanneer de nieren weer gingen werken of hoe lang de ziekenhuisopname zou duren. Wel kan het meerwaarde hebben voor het vaststellen van mogelijke complicaties na de operatie.

Benjamens onderzocht ook zogenoemde [18F]-NaF PET-beeldvorming, en vond dat deze techniek mogelijk ingezet kan worden om vaatverkalking en verkalking in de nier vast te stellen. Ook ontwikkelde hij een nieuwe gestandaardiseerde beoordeling van DXA-beeldvorming en CT-beeldvorming, en dat maakt deze methoden geschikt om vaatverkalking voor en na de operatie te meten en te beoordelen.

Deze resultaten laten volgens Benjamens niet alleen zien dat nieuwe technieken meerwaarde kunnen bieden om de uitkomst van niertransplantaties te verbeteren, maar geven ook een goed beeld van al bestaande methodes, en hoe standaardisatie deze technieken waardevoller kan maken.

Curriculum Vitae

Stan Benjamens (1994) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Binnenkort zal hij werkzaam zijn als ANIOS Chirurgie in het Maasstad Ziekenhuis. De titel van zijn proefschrift luidt: “Medical imaging before and after kidney transplantation.”