Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. M. (Matthijs) Plas
Wanneer:10 maart 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. B.L. van Leeuwen, prof. dr. G.H. (Truuske) de Bock, prof. dr. A.R. (Tony) Absalom
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The inflammatory response in surgical oncology: potential sequelae
in elderly patients

De inflammatoire respons in de chirurgische oncologie: mogelijke gevolgen bij oudere patiënten

Het aantal oudere patiënten dat vanwege kanker wordt geopereerd, zal toenemen door vergrijzing van de populatie. Ouderen worden na een operatie soms niet meer 'de oude'. Verwardheid, geheugen- en concentratieproblemen en gebrek aan initiatief kunnen ouderen na operaties afhankelijk van anderen of gebonden aan huis maken.

Door een operatie treedt een lokale ontstekingsreactie op. Dit is een normale reactie waarmee wondgenezing en herstel van het lichaam in gang worden gezet. Zo maakt het lichaam zich klaar om eventueel binnendringende ziekteverwekkers direct uit te schakelen. Deze nuttige reactie is ervan verdacht nadelige gevolgen te hebben voor het herstel en het ontstaan van complicaties na de operatie. Deze ontstekingsreactie kan zich uitbreiden naar alle organen, waaronder de hersenen, waardoor deze ontstekingsreactie ervan verdacht wordt ook te leiden tot concentratie- en geheugenproblemen.

Plas had als doel van zijn proefschrift de inflammatoire respons, die ontstaat bij operaties, te ontrafelen en om de mogelijke potentiële gevolgen hiervan in kaart te brengen bij oudere patiënten met kanker. Speciale aandacht ging uit naar de gevolgen voor het cognitief functioneren in de periode na een operatie, zowel tijdens de ziekenhuisopname als eenmaal thuis. Identificatie van patiënten met een verhoogd risico op complicaties maakt zorg-op-maat mogelijk, met als doel de kwaliteit van de zorg en de uitkomsten na een operatie te verbeteren voor oudere patiënten met kanker. Het behoud van het cognitief functioneren voor deze patiënten draagt bij aan de mogelijkheid om een zelfstandig leven te kunnen leiden na een succesvolle behandeling tegen kanker.

CV Matthijs Plas Matthijs Plas (1991) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na de minor Neurowetenschappen en het coschap chirurgie was de belangstelling voor de wetenschap gewekt.  Tijdens zijn verdere studie en later als arts-onderzoeker werkte hij aan zijn promotietraject bij de afdelingen Chirurgische Oncologie, Epidemiologie en Anesthesiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: The inflammatory response in surgical oncology: potential sequelae in elderly patients.