Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards ex vivo repair of damaged donor kidneys

Op weg naar ex vivo herstel van beschadigde donornieren

Wereldwijd is er een persisterend tekort aan donornieren. Door te streven naar kwaliteitsverbetering van suboptimale donornieren wordt geprobeerd een oplossing te vinden voor dit tekort. Hiervoor wordt steeds meer onderzoek gedaan naar machine perfusie: een techniek waarbij de nier gedurende meerdere uren wordt aangesloten op een recirculerend pompsysteem. Met deze techniek kan de tijd tussen de donatie en daadwerkelijke transplantatie van het orgaan worden overbrugd en wordt het mogelijk om verschillende therapeutische interventies uit te voeren. In haar proefschrift onderzocht Pool of het mogelijk is om mesenchymale stamcellen, cellen met regeneratieve eigenschappen, toe te dienen tijdens zogeheten normotherme (37 graden) machine perfusie en wat de invloed hiervan is op de donornier.

Het bleek mogelijk om deze cellen toe te dienen, waarbij een gedeelte van de cellen ook na de periode van machine perfusie detecteerbaar bleef in de nier. In een transplantatiemodel in varkens werd geen effect gezien van deze cellen op de nierfunctie direct na transplantatie, maar verder onderzoek is nodig om te bepalen of deze cellen wellicht een gunstige invloed hebben op de lange-termijn nierfunctie van de donornier.

Tot slot onderzocht Pool wat de invloed is van verschillende perfusievloeistoffen en zuurstofdragers op de nier tijdens normotherme machine perfusie. Hieruit bleek dat de samenstelling van de vloeistof, alsook de keus voor een specifieke zuurstofdrager, een wezenlijke invloed heeft op zowel de nierfunctie als de schademarkers gedurende perfusie.

CV Merel Pool

Merel Pool (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats op het Chirurgisch Onderzoekslab van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels werkt zij op de spoedeisende hulp in de Tjongerschans in Heerenveen. De titel van haar proefschrift luidt: "Towards ex vivo repair of damaged donor kidneys".