Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Cardiac MRI in young adults with sedentary lifestyle-related risks

Effect van inactieve levensstijl op harten van jonge mensen

Hartziekten zijn al jarenlang de meest voorkomende doodsoorzaak wereldwijd. Artsen verwachten dat dit aantal zal blijven toenemen door een steeds inactievere levensstijl en ongezonde diëten, waardoor nog meer mensen last krijgen van overgewicht, obesitas en ziektes zoals diabetes. Het is bekend dat deze inactieve levensstijl het hart van ouderen kan veranderen en daarmee het risico op hartziekten verhoogt, maar er is nog weinig onderzocht wat voor impact deze levensstijl heeft op het hart van jonge mensen. In jonge mensen kunnen deze inactieve-levensstijl-gerelateerde aanpassingen ook overlappen met bevindingen van andere hartziekten in de vroege fase, en dit kan correcte diagnose moeilijker maken. Daarom bekijkt Snel in dit proefschrift of effecten van de inactieve levensstijl ook al terug te zien zijn in jonge harten, zodat het toekomstig identificeren van hartziekten in jonge hoog-risicogroepen verbeterd kan worden.

Voor zijn studie maakt Snel gebruik van een hart-MRI, en hij bekeek de harten van meer dan 300 jonge mensen tussen de 18 en 45 jaar. Hierbij vond hij dat overgewicht, hoge bloeddruk en diabetes type 2 zorgden voor veranderingen aan het hart. Om te zorgen dat MRI-scans in de toekomst beter beoordeeld kunnen worden, stelde hij referentiewaarden op en beschreef hij hoe artsen kunnen corrigeren voor de lichaamsgrootte.

Daarnaast toonde Snel aan dat het mogelijk is om de dimensies van de aorta nauwkeurig te meten met contrastvrije beeldvorming. En hij valideerde een intekenprotocol waarmee MRI-beelden nauwkeurig handmatig en semiautomatisch ingetekend kunnen worden voor analyse van volumes, massa en functie.

Curriculum Vitae Gert Jan Snel

De titel van het proefschrift luidt: “Cardiac MRI in young adults with sedentary lifestyle-related risks.” Gert Jan Snel (1990) studeerde Technische Geneeskunde aan de Universiteit Twente. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling radiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen.