Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. H.E.M. (Hugo) Vereecke
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Exploring the pharmacodynamics of multidrug combinations and using
the advances in technology to individualise anaesthetic drug
titration

Onderzoek naar de farmacodynamiek van meerdere geneesmiddelencombinaties en het gebruik van de technologische vooruitgang om de titratie van anesthetica te individualiseren

In de huidige praktijk worden farmacokinetisch-farmacodynamische (PK/PD) modellen vaak gebruikt om de gecombineerde relatie te beschrijven tussen het tijdsverloop van geneesmiddelplasmaconcentraties (PK) en de tijdonafhankelijke relatie tussen de veronderstelde geneesmiddelconcentratie op de receptorplaats en het daaraan gekoppelde klinische effect (PD).

Kuizenga-Kranenburg draagt in haar proefschrift bij aan de kennis in de anesthesiologische farmacologie en ze onderzoekt de dosis-responsrelaties van propofol en sevofluraan (met en zonder remifentanil) met behulp van PK/PD-modellen. Haar studies tonen aan dat PK/PD-modellen nuttig zijn in de klinische praktijk. Het concept van neurale inertie zou van invloed kunnen zijn op deze modellen, maar is nog steeds controversieel bij mensen en het doet geen afbreuk aan de essentie en toepasbaarheid van deze PK/PD-modellen. Vervolgens zijn deze modellen gebruikt om de farmacodynamiek van propofol en sevofluraan (met en zonder remifentanil) te vergelijken op zowel populatieniveau als individueel niveau. Deze vergelijking maakt het mogelijk de potentieverhoudingen tussen beide hypnotica beschrijven, wat erg behulpzaam is voor anesthesiologen bij het wisselen tussen deze slaapmiddelen om welke reden dan ook tijdens een operatie. Kuizenga-Kranenburg heeft dezelfde PK/PD-modellen en vergelijkbare potentieverhoudingen toegepast in de klinische praktijk met behulp van de SmartPilot®View, een adviessysteem voor het toedienen van anesthetica, om de titratie van deze middelen te begeleiden, en ze heeft het klinische nut ervan beoordeeld.

Ten slotte heeft ze een nieuwe methode ontwikkeld en geëvalueerd om het effect van anesthetica op het elektro-encefalogram (EEG) te analyseren met behulp van kunstmatige intelligentie. Ze onderzocht daarbij de haalbaarheid om een index te ontwikkelen die het hypnotisch effect medicijnonafhankelijk kan kwantificeren.

CV Merel Kuizenga-Kranenburg

Merel Kuizenga-Kranenburg (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Daarna was zij werkzaam als promovendus en arts-assistent in opleiding bij de afdeling Anesthesiologie in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Sinds kort is zij werkzaam als anesthesioloog in het Medisch Spectrum Twente in Enschede. De titel van haar proefschrift luidt: Exploring the pharmacodynamics of multidrug combinations and using the advances in technology to individualise anaesthetic drug titration.