Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Repurposing an old drug

Nieuwe meetmethodes voor het metabolisme van melanomen

Melanoom is een zeer agressieve en dodelijke vorm van kanker, en veel patiënten met uitgezaaid melanoom hebben een slechte prognose. De afgelopen jaren zijn er wel nieuwe behandelingen ontwikkeld, waaronder immuuntherapie. Deze therapie werkt goed, maar het slaat slechts aan bij ongeveer de helft van de patiënten met uitgezaaid melanoom. Daarom wordt er nu ook gekeken naar het verstoren van het metabolisme van melanoomcellen, en hiervoor kan mogelijk het medicijn dichlooracetaat (DCA) gebruikt worden. Of dit medicijn werkelijk deze verstorende werking heeft moet nog getest worden in een klinische trial, maar hiervoor moeten eerst nieuwe manieren gevonden worden om het effect van het medicijn op de cellen te meten. In dit proefschrift onderzocht Evers daarom verschillende manieren om het metabolisme van de tumorcellen en de reactie op mogelijke medicijnen te meten.

Met behulp van gaschromatografie en massaspectrometrie ontwikkelde Evers een nieuwe strategie om tegelijkertijd metabolietconcentraties en 13C-isotoopverrijkingen te meten. Hij valideerde en optimaliseerde de methode met behulp van verschillende metabole producten, en concludeerde dat het een geschikte manier kan zijn om het metabolisme van tumorcellen te onderzoeken in relevante monsters, namelijk een tumor biopt van ongeveer 20 mg.

Daarnaast onderzocht Evers het effect van DCA op verschillende cellijnen, en verzamelde hij informatie over mogelijke aanknopingspunten om preklinische en klinische gegevens tijdens de klinische trials van DCA te interpreteren. Met deze methodes hoopt hij een bijdrage te leveren aan het onderzoek naar DCA als medicijn tegen melanoom.

Curriculum Vitae Bernard Evers

De titel van het proefschrift luidt: “Repurposing an old drug - Dichloroacetate’s potential to reduce acidification of the tumour microenvironment in melanoma.” Bernard Evers (1991) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling  kindergeneeskunde van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als docent bij Van Hall Larenstein.