Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Immunomodulation of brain death-induced lung injury

Immunomodulatie van longschade veroorzaakt door hersendood

Longtransplantatie is het laatste redmiddel voor patiënten met eindstadium longziekten. Echter, een belangrijk probleem op gebied van longtransplantatie is het tekort aan geschikte donorlongen. Het proces van hersendood leidt tot een ontstekingsproces in de donor, wat de kwaliteit van de donorlongen aantast. Als gevolg wordt slechts 20-30% van de humane donorlongen geschikt bevonden voor transplantatie. In haar proefschrift onderzocht Van Zanden manieren om het ontstekingsproces in longen na hersendood te verminderen, ook wel immunomodulatie genoemd, met als doel de kwaliteit van donorlongen te verbeteren.

Hiervoor bestudeerde ze het hersendoodproces in diermodellen, wat helpt de pathofysiologische mechanismen in humane donoren te begrijpen. Allereerst behandelde ze hersendode ratten met methylprednisolon, wat succesvol de ontstekingsreactie na hersendood verminderde. Vervolgens werd de potentie bestudeerd van een geïsoleerde behandeling van donorlongen buiten het lichaam. Hiervoor ontwikkelde ze een zogenoemde ex vivo machine voor ratten, welke de longen beademt en de bloedcirculatie simuleert met doorstroming van voedingsstofrijke oplossingen. Deze longen werden met succes behandeld met methylprednisolon, wat de potentie van het doelgericht behandelen van een donorlong benadrukt, zonder mogelijke schade aan andere donororganen.

Ten slotte onderzocht Van Zanden de betrokkenheid van het complementsysteem, onderdeel van het aangeboren immuunsysteem. Ze toonde aan dat complementactivatie betrokken is in longschade na hersendood, en identificeerde de belangrijkste activatieroutes als potentieel doelwit voor immunomodulatie in de toekomst. Dit proefschrift toont aan dat de verbetering van de kwaliteit van de donorlong al begint bij de hersendode donor, en Van Zanden beschouwt immunomodulatie van de potentiële donorlong als sleutelfactor in het vergroten van het aantal geschikte donorlongen.

CV

Judith van Zanden (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Momenteel is zij werkzaam als arts-assistent cardiothoracale chirurgie in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar promotieonderzoek aan de RUG vond gelijktijdig plaats met haar opleiding tot Geneeskunde in het kader van een MD/PhD-traject. De titel van haar proefschrift luidt: Immunomodulation of brain death-induced lung injury.