Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. S. (Suzanne) Arends
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
A comprehensive overview of major salivary gland ultrasonography in
(suspected) primary Sjögren’s syndrome

Echografie nieuwe diagnosemethode voor patiënten met het primaire syndroom van Sjögren

Het primaire syndroom van Sjögren is een chronische auto-immuunziekte, waarbij de patiënten droge ogen en een droge mond krijgen door ontstekingen aan de speeksel- en traanklieren. Op dit moment diagnosticeren artsen patiënten onder andere aan de hand van een biopt en de aanwezigheid van anti-SSA antilichamen in het bloed. In dit proefschrift onderzocht Mossel of het ook mogelijk is om met behulp van echografie te bepalen hoe betrokken de speekselklieren zijn, en of een patiënt aan Sjögren lijdt.

De resultaten van het onderzoek lieten zien dat echografie een veelbelovende techniek kan zijn om de speekselklieren van potentiële Sjögren-patiënten te onderzoeken. Het gaf op groepsniveau vergelijkbare resultaten als de biopt, al kon het op individueel niveau het biopt niet vervangen. Een combinatie van echografie en een meting van anti-SSA antilichamen in het bloed kon Sjögren-patiënten wel goed identificeren.

Daarnaast onderzocht Mossel ook de diagnostische waarde van een compact echo scoresysteem voor Sjögren patiënten. Dit bleek een goede manier om deze diagnose accurater te maken, al was er wel een uitgebreider score systeem nodig om de patiënten onder te verdelen in subgroepen. Echografie kan volgens Mossel dus een goede extra diagnosemethode zijn, al blijft een combinatie van methodes tot nu toe wel de beste resultaten geven.

Curriculum Vitae

Esther Mossel (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie van het  GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als arts-assistent Interne Geneeskunde bij het Martini Ziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: “A comprehensive overview of major salivary gland ultrasonography in (suspected) primary Sjögren’s syndrome”.