Over ons Actueel Evenementen Promoties

Acting individually or together?

An investigation of children’s development of distributivity
Promotie:dr. A.M.B. (Anna) de Koster
Wanneer:31 mei 2021
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. P. (Petra) Hendriks
Copromotor:dr. J.K. Spenader
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Acting individually or together?

Hoe kinderen de volwassen interpretatie van meervoudsvormen ontwikkelen

Hoe kinderen hun moedertaal verwerven is één van de meest fascinerende vraagstukken in de taalkunde. Over het algemeen hebben kinderen rond een jaar of 4 à 5 al de meeste aspecten van hun moedertaal verworven. Maar dit geldt niet voor alle aspecten: sommige aspecten van de moedertaal worden juist vrij laat verworven. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de interpretatie van meervoudsvormen. Hierbij laten kinderen tot ongeveer 12 jaar een ander interpretatiepatroon zien dan volwassenen. Neem bijvoorbeeld de zin ‘De kinderen ontvingen een trofee’. Volwassenen zijn over het algemeen van mening dat deze zin betekent dat een aantal kinderen samen één trofee ontvangt, terwijl kinderen tot ongeveer 12 jaar menen dat volgens deze zin elk kind zijn of haar eigen trofee ontvangt. Waarom kinderen de volwassen interpretatie van meervoudsvormen zoals ‘de kinderen’ pas op late leeftijd ontwikkelen is niet duidelijk.

Anna de Koster heeft onderzocht hoe kinderen de volwassen interpretatie van meervoudsvormen ontwikkelen. Dit heeft ze gedaan door verschillende experimenten uit te voeren met volwassenen en kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar oud. De resultaten hiervan laten zien dat de luisteraar de betekenis niet letterlijk uit de zin kan halen, maar ook moet redeneren over de bedoeling van de spreker. Deze redenatie is lastig voor jonge kinderen. De uitkomsten van de experimenten laten zien dat de redenatie over de impliciete bedoeling van de spreker cruciaal is voor de ontwikkeling van het volwassen begrip van de zin.