Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Understanding acts of creativity

An Examination of the Creative Process through three different conceptual lenses
Promotie:Dhr. G.H.J. (Gerben) Tolkamp
Wanneer:04 juli 2022
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. B.A. (Bernard) Nijstad
Copromotors:dr. T. (Tim) Vriend, dr. B. Verwaeren
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Understanding acts of creativity

Creativiteit kost energie: werkgevers moeten projecten zorgvuldig timen

Om competitief te blijven moeten organisaties de creatieve output van werknemers benutten. Gerben Tolkamp onderzocht wanneer medewerkers zich bezighouden met (verschillende typen) creatieve processen, in welke volgorde ze dat doen en welke consequenties dat heeft voor creatieve output. Hij concludeert dat creativiteit energie kost. Dat betekent dat organisaties die creativiteit verwachten van hun medewerkers ervoor moeten zorgen dat werknemers voldoende energie hebben om aan creatieve oplossingen te werken.

Tolkamp presenteert drie belangrijke elementen die werkgevers in acht kunnen nemen:

(1) Het is belangrijk dat werkgevers nadenken over de timing van creatieve projecten: misschien is het handiger dat werknemers aan een creatief project beginnen nadat ze een relatief rustige dag/ werkperiode hebben gehad, in plaats van na een periode waarin ze wekenlang keihard hebben gewerkt om een deadline te halen. In de breedste zin betekent dit dat werknemers die in een werkomgeving actief zijn die chronisch meer energie kost dan oplevert door het gebrek aan energie in hun creatieve wiek geschoten worden. Dit vraagt van werkgevers om na te denken hoe zwaar ze hun werknemers belasten en over wat ze kunnen doen om werknemers hun energievoorraden weer te laten aanvullen.

(2) Creativiteit bestaat uit verschillende gedragingen en de werkomgeving beïnvloedt welke gedragingen werknemers meer gaan vertonen. Dit beïnvloedt vervolgens het type creativiteit dat tot stand komt. Dit inzicht kan werkgevers helpen om te sturen op bepaalde creatieve uitkomsten.

(3) Het creatieve proces kan beter als dynamisch en iteratief dan als lineair worden beschreven. Dit betekent dat mensen wisselen tussen het nadenken over het probleem, verzamelen van informatie, bedenken van ideeën en het kiezen en bijschaven van problemen. Niet simpelweg wat stappen doorlopen, maar regelmatig terug naar de tekentafel.