Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
DC power flow feasibility for constant-power loads

Het stabiliseren van gelijkstroomnetwerken

Het promotieonderzoek van Mark Jeeninga richtte zich op gelijkstroomnetwerken, zowel op kleine schaal als op grote schaal. Zulke netwerken bestaan doorgaans uit ladingen en bronnen. Wanneer een lading voor een lange tijd een te grote hoeveelheid vermogen uit het netwerk probeert te onttrekken, kan het gebeuren dat de voltages in het netwerk abrupt dalen, en ontstaat er mogelijk stoomuitval. De oorzaak hiervan is dat de bronnen in het netwerk niet genoeg vermogen naar de ladingen kunnen transporteren.

Jeeninga ontrafelde de exacte voorwaarden waaronder het transporteren van dit vermogen wel of niet lukt. De theoretische limieten van een dergelijk gelijkstroomnetwerk worden beschreven, samen met gevallen waarin we relatief eenvoudig kunnen garanderen dat dit transportprobleem opgelost kan worden. Ook presenteert Jeeninga ideeën over garanties voor deze oplosbaarheid wanneer zelfvoorzienende netwerken met elkaar verbonden worden, en hoe onzekerheden in de elektriciteitsleidingen het transportprobleem beïnvloeden.

Mark Jeeninga verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Systems, Control and Applied Analysis van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG) met financiering via NWO.