Over ons Actueel Evenementen Promoties

Novel approaches for developing small molecules to target histone deacetylases

Promotie:Mw. F. (Fangyuan) Cao
Wanneer:23 februari 2021
Aanvang:11:00
Promotors:dr. F.J. (Frank) Dekker, prof. dr. G.J. (Gerrit) Poelarends
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Novel approaches for developing small molecules to target histone
deacetylases

Toepassing van nieuwe medicinale chemische strategieën om HDAC-antagonisten te ontwikkelen

Epigenetica is de studie van erfelijke fenotypische veranderingen die het genotype van cellen niet veranderen. De rol van epigenetische modificaties bij kanker en ontstekingen is vaak onderzocht. Histondeacetylasen (HDAC's) zijn de belangrijkste modulatoren van post-translationele modificaties (PTM's) van histonen en van PTM's van andere eiwitten. Het potentieel van HDAC's als doelwit voor geneesmiddelen is aangetoond door klinische toepassing van verschillende HDAC-remmers voor de behandeling van kanker. Een resterende uitdaging is om selectieve remmers te ontwikkelen voor de verschillende HDAC-iso-enzymen en om de functies van deze HDAC-iso-enzymen te ontrafelen in specifieke ziektemodellen.

Cao geeft een uitgebreid overzicht van het potentieel van HDAC 3-selectieve remming bij het ontdekken van geneesmiddelen. Ze vat de literatuur samen over de rol van HDAC 3 bij kanker, ontstekingen en degeneratieve neurologische aandoeningen. Vergelijking van de actieve sites van HDAC 3 met HDAC 1/2 bracht vijf aminozuren naar voren die kunnen worden benut voor het ontwikkelen van selectieve remmers. Verder heeft ze onderzocht welke HDAC 3-selectieve remmers momenteel beschikbaar zijn. Ook beschrijft ze strategieën voor de verdere ontwikkeling van HDAC 3-selectieve remmers.

Cao paste in haar proefschrift nieuwe medicinale chemische strategieën toe om HDAC-antagonisten te ontwikkelen. Ze gebruikte deze antagonisten ook om de cellulaire functies van HDAC-iso-enzymen te onderzoeken voor een beter begrip van de consequenties van HDAC-gerichte epigenetische modulatie.

Ondanks de uitdagingen biedt de ontwikkeling van HDAC 3-selectieve remmers een veelbelovend perspectief voor het ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen.

CV Fangyuan Cao Fangyuan Cao (1990) studeerde in 2016 af aan de Universiteit van Jilin (China). Daarna was zij werkzaam als promovendus bij de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de vakgroup Chemische en Farmaceutische Biologie onder supervisie van Prof. F.J. Dekker and Prof. G.J. Poelarends. De titel van haar proefschrift luidt: Novel approaches for developing small molecules to target histone deacetylases.