Over ons Actueel Evenementen Promoties

Energy-coupling factor transporters: exploration of the mechanism of vitamin uptake and inhibitory potential of novel binders

Promotie:Mw. I. (Inda) Setyawati
Wanneer:18 juni 2021
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. D.J. (Dirk) Slotboom
Copromotor:A. (Albert) Guskov, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Energy-coupling factor transporters: exploration of the mechanism
of vitamin uptake and inhibitory potential of novel binders

Moleculen voor een nieuwe antibioticatoekomst

Van de moleculen die India Setyawati heeft onderzocht, hoopt men dat zij in de tokomst kunnen leiden tot de ontwikkeling van nieuwe antibiotica met een ongeëvenaard werkingsmechanisme.

Setyawati: 'In dit proefschrift hebben we onderzoek gedaan naar Energy Coupling Factor (ECF) transporters. ECF transporters zijn een subklasse van ATP-bindende cassette (ABC) transporters en zijn verantwoordelijk voor vitamine-opname. We hebben kleine moleculen (liganden) onderzocht die binden aan deze transporters en daardoor vitamine opname kunnen remmen. De langetermijnvisie is dat deze moleculen kunnen leiden tot de ontwikkeling van nieuwe antibiotica met een ongeëvenaard werkingsmechanisme.

Daarnaast heb ik het mechanisme onderzocht hoe vitamines via deze transporters over een lipiden bilaag (biologische membraan) kunnen worden getransporteerd. Hiervoor zijn de ECF-transporters van Lactococcus lactis en Lactobacillus delbrueckii die thiamine of foliumzuur of pantotheenzuur kunnen transporteren bestudeerd met behulp van biochemische, biofysische en structurele biologische technieken.'