Over ons Actueel Evenementen Promoties

A taxonomy of state capitalism

The developmental phases of Russia, Kazakhstan, South Korea and Singapore - a comparative institutional analysis
Promotie:Dhr. A.W. (Axel) Wolk
Wanneer:28 januari 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. H.W. (Herman) Hoen, prof. dr. J. Ahrens
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
A taxonomy of state capitalism

Een taxonomie van staatskapitalisme

Met de val van de Berlijnse Muur in 1989 en de ondergang van de Sovjet-Unie in 1991 leek er geen alternatief meer te zijn voor een marktkapitalistisch economisch model. Op alle denkbare manieren leek de mogelijkheid om een communistisch economisch en politiek bewind in te richten achterhaald. Sommige waarnemers zagen zelfs een nieuw tijdperk aankomen, waarin er geen concurrentie was tussen economische systemen.

In dit verband verkondigde Fukuyama (1992) zelfs het einde van de geschiedenis. Hij betoogde dat het marktkapitalisme de enige overlevende economische orde zal zijn tot het einde van de mensheid. Op een nogal vergelijkbare manier presenteerde Diamond (2018) een theorie die verkondigde dat de loop van de geschiedenis in overweldigende mate wordt bepaald door onze biologie. Dit breidde zich  uit tot Marshall (2016), die topografie zag als oorzaak van het falen. Zo kan de opkomst van China die rond het millennium culmineert niet worden verklaard met theorieën van onder andere Fukuyama. Het is vooral de opkomst van China en de groeiende concurrentie met de VS over de hele wereld die de ernstige verschillen uitlicht in de respectieve economische systemen van die wedijverende twee wereldwijd dominante landen (zie Dow Jones, 28 juni 2019). Dit proefschrift wil benadrukken wat staatskapitalisme is en hoe de verschillende varianten kunnen worden ingedeeld. In vier casestudies wordt het staatskapitalisme vervolgens grondig geanalyseerd.