Over ons Actueel Evenementen Promoties

The gut microbiota and inflammatory bowel disease

From exploration to clinical translation
Promotie:dr. V. Collij, BSc
Wanneer:03 februari 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R.K. (Rinse) Weersma, prof. dr. J. (Jingyuan) Yang-Fu
Copromotor:dr. A. Vich Vila
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The gut microbiota and inflammatory bowel disease

De darmflora en inflammatoire darmziekten: van verkenning tot klinische vertaling

Inflammatoire darmziekten (IBD), waaronder de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa, zijn chronische aandoeningen van het maagdarmstelsel, waarbij periodes van ontsteking afgewisseld worden met periodes van remissie. Op dit moment zijn er weinig factoren of biomarkers bekend die per patiënt kunnen voorspellen hoe het ziekteverloop zal zijn en hoe de patiënt zal reageren op specifieke medicatie. Derhalve is het instellen van de juiste behandeling voor individuele IBD-patiënten een grote uitdaging. In haar proefschrift onderzocht Collij de rol van de darmflora in IBD. De darmflora is een term voor alle micro-organismen zoals bacteriën, virussen en schimmels die aanwezig zijn in het maagdarmstelsel. Deze darmflora speelt een belangrijke rol in onze gezondheid, aangezien deze micro-organismen belangrijke functies uitoefenen in ons lichaam, zoals het verteren van voedsel en door een interactie aan te gaan met ons immuunsysteem.

Met behulp van de DNA-sequencing techniek “metagenomic sequencing” werd in het eerste deel van het proefschrift onderzocht welke bacteriën en metabole functies geassocieerd zijn met IBD. Hierbij werd geïdentificeerd dat met name de locatie van de ontsteking van invloed is op de darmflora en dat de darmflora gebruikt kan worden om onderscheid te maken tussen IBD en patiënten waarbij maagdarmklachten aanwezig zijn zonder aantoonbare ontsteking, zoals bij patiënten met prikkelbaredarmsyndroom. In het tweede deel werd de invloed van medicatie op de darmflora onderzocht. Hierbij werd aangetoond dat met name antibiotica, laxantia, maagzuurremmers en metformine een grote invloed op de darmflora hebben. Tevens kwam naar voren dat de darmflora potentie heeft om respons op de biological vedolizumab bij IBD-patiënten te voorspellen.

Deze bevindingen dragen bij tot het ontrafelen van de rol van de darmflora in IBD en ook om de klinische vertaalslag te maken door de darmflora te gebruiken in de diagnostiek, monitoring en behandeling van IBD.

CV Valerie Collij Valerie Collij (1993) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar master werd ze aangenomen als MD-PhD studente, waarbij de master Geneeskunde gecombineerd werd met promotieonderzoek. Na de promotie zal Collij werkzaam zijn als postdoc op de afdeling Maag- Darm- en Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen onder leiding van Prof. dr. R.K. Weersma, tevens de plek waar haar promotieonderzoek plaatsvond. Collij streeft naar een carrière van het combineren van onderzoek met het zijn van een maag-, darm-, en leverarts. De titel van haar proefschrift luidt: The gut microbiota and inflammatory bowel disease - From exploration to clinical translation.