Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. J. Blokzijl
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Lipotoxicity in non-alcoholic fatty liver disease: mechanisms and
prevention in experimental models

Lipotoxiciteit bij niet-alcoholische leververvetting: mechanismen en preventie in experimentele modellen

Geng richtte zich in haar proefschrift op niet-alcoholische leververvetting (NAFLD). Naar schatting lijdt één op de vier personen wereldwijd aan NAFLD. Als een multifactorieel proces hangt de ontwikkeling van NAFLD nauw samen met obesitas, type 2-diabetes (T2DM), hart- en vaatziekten en dergelijke. Een verstoring van het lipidenmetabolisme is een gemeenschappelijke factor in de fundamentele pathofysiologie van elk van deze aandoeningen.

Concreet leidt de verstoring van het lipidenmetabolisme tot een verhoogde ophoping van lipiden in de lever en een verstoord evenwicht tussen niet-toxische en toxische lipiden. Deze onevenwichtigheid resulteert in lipotoxiciteit en een slechte prognose op lange termijn. Lipotoxiciteit, een belangrijk kenmerk van NAFLD, speelt een cruciale rol bij het ontstaan van niet-alcoholische steatohepatitis (NASH), het (chronische) inflammatoire stadium van NAFLD.

In dit proefschrift bestudeerde Geng lipotoxiciteit met als doel het voorkomen van door lipotoxiciteit veroorzaakte cellulaire schade met behulp van gerichte interventies en het verkennen van de cellulaire/moleculaire mechanismen. Geng is van mening dat een gedetailleerd onderzoek naar lipotoxiciteit zou kunnen helpen om de overgang van goedaardige steatose naar NASH beter te begrijpen en om nieuwe inzichten te verschaffen in het ontwerp van geneesmiddelen.

CV Yana Geng

Yana Geng (1990) studeerde Farmacologie aan de Peking Union Medical College in China. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "Lipotoxicity in non-alcoholic fatty liver disease: mechanisms and prevention in experimental models".