Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Unravelling early endovascular skill acquisition

Using psychometric predictors and multimodal magnetic resonance imaging
Promotie:Mw. K.I. (Katja) Paul
Wanneer:13 september 2022
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. N.A. (Niels) Taatgen, prof. dr. A. Villringer
Copromotors:dr. F. (Fokie) Cnossen, dr. P. Lanzer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Unravelling early endovascular skill acquisition

Hoe dokters medische procedures leren

In haar promotieonderzoek heeft Katja Paul onderzocht wat er gebeurt in het brein van geneeskundestudenten tijdens het aanleren van een procedure die ‘endovasculaire interventie’ (EI) wordt genoemd. Een voorbeeld van een EI is het dotteren van een vernauwde kransslagader. Het aanleren van een dergelijke procedure is erg complex. In tegensteling tot ‘open operaties’ worden EI’s uitgevoerd doormiddel van een kleine huidincisie en onder begeleiding van röntgenbeelden. De behandelaar heeft derhalve geen direct zicht op het operatiegebied.

Alhoewel EI’s op grote schaal worden ingezet is het niet duidelijk wat de beste methode is om coassistenten op te leiden voor het uitvoeren ervan. Om deze reden hebben we op het niveau van hersen en gedrag de ontwikkeling van vaardigheden onderzocht die nodig zijn om EI’s uit te voeren. Dit gebeurde door geneeskundestudenten te trainen in het uitvoeren van een EI op een simulator. Zowel voor als na de training bracht Paul via MRI-scans de hersenstructuur van de studenten in kaart. Verder heeft zij getest of al bestaande vaardigheden invloed hadden op het leerproces. De studenten hebben om deze reden voor de training een aantal tests gedaan waarin hun cognitieve vaardigheden en fijne motoriek zijn bepaald.

Paul ontdekte dat studenten die hoger scoorden op een test die mentale rotatievaardigheden meet zichzelf sneller verbeterden tijdens de training. Ook laten haar resultaten zien dat de hersenen van deelnemers zich aanpassen aan de nieuwe eisen: er ontstonden veranderingen in het grijze stof volume van de intrapariëtale sulcus - een hersenstructuur die cruciaal is voor hand-oog coördinatie. Op deze wijze identificeerde Paul de betrokken hersengebieden en de cruciale deelvaardigheden die nodig zijn om EI’s uit te voeren. Deze kennis kan ingezet worden bij het opleiden van toekomstige specialisten.

Katja Paul verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Kunstmatige Intelligentie van het Bernoulli Instituut met financiering via het Ubbo Emmius Fonds en het Max-Planck Institut for Human Cognitive and Brain Sciences.