Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Long-term effects of dietary lipid structure in early life

Invloed van de vetstructuur van kunstvoeding voor baby’s op de vetverwerking in het latere leven

Borstgevoede baby’s hebben later in het leven minder kans op overgewicht in vergelijking met baby’s die kunstmatige melk krijgen. Dit kan mogelijk verklaard worden door de bedekking van de vetdruppels in melk. In moedermelk is vet namelijk aanwezig in grote vetdruppels die bedekt zijn met zogenoemde fosfolipiden, terwijl vetdruppels in kunstvoeding klein zijn en bedekt zijn met eiwitten. In dit proefschrift onderzocht Ronda de langetermijneffecten van een kunstvoeding met nagebootste grote fosfolipide-bedekte vetdruppels.

Ronda voerde een groep jonge muizen ter controle normale kunstvoeding, en een andere groep kunstvoeding met grote fosfolipide-bedekte vetdruppels. Bij deze tweede groep nam het lichaamsgewicht en vetmassa tijdelijk minder toe in het latere leven. Ook bleek dat zij later in het leven anders omgingen met het binnengekregen vet dan de controlegroep: de snelheid waarmee het vet in verschillende organen en weefsels terecht kwam was anders. Dit kan een eerste aanwijzing zijn voor een onderliggend mechanisme van vetverwerking en de mogelijke ontwikkeling van obesitas. Hoewel dit mechanisme nog verder moet worden onderzocht, benadrukt Ronda dat uit dit onderzoek blijkt dat vroege voeding een grote rol kan spelen in hoe er later in het leven met binnengekregen vet wordt omgegaan.

Curriculum Vitae

Onne Ronda (1991) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Maastricht. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling kindergeneeskunde van onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: "Long-term effects of dietary lipid structure in early life."