Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. S.V. (Simone) Lip
Wanneer:26 augustus 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. T. (Torsten) Plosch, dr. M.M. (Marijke) Faas, prof. dr. S.A. Scherjon
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The effects of preeclampsia on the maternal cardiovascular system

De effecten van pre-eclampsie op het hart- en vaatstelsel

Vrouwen die pre-eclampsie hebben gehad, hebben op latere leeftijd een verhoogd risico op hart- en vaatziektes (HVZ). Lip onderzocht in haar proefschrift of het hart- en vaatstelsel tijdens pre-eclampsie beschadigt ofwel verandert, wat dit verhoogde risico mogelijk zou veroorzaken. Dit maakt zowel het effect van pre-eclampsie op HVZ duidelijk, als waarom HVZ zich anders manifesteren bij vrouwen dan bij mannen.

Met het diermodel voor pre-eclampsie in de rat (experimentele pre-eclampsie) heeft Lip aangetoond dat pre-eclampsie invloed heeft op de genexpressie in bloedvaten. Ze heeft ook ontdekt dat zowel experimentele pre-eclampsie als gezonde zwangerschap in ratten langetermijneffecten hebben op de genexpressie van het hart. Om haar resultaten van het proefdierwerk naar de mens te vertalen, onderzocht ze of humane cellen (endotheel en gladde spiercellen, allebei onderdeel van de vaatwand), geïncubeerd met plasma van pre-eclampsie patiënten, dezelfde veranderingen ondergingen in genexpressie. In endotheelcellen en gladde spiercellen vond ze na incubatie met plasma van pre-eclampsie patiënten inderdaad vergelijkbare verschillen in genexpressie als in het diermodel. Dit duidt erop dat factoren die in het plasma van pre-eclampsie patiënten zitten deze genexpressie-veranderingen zouden kunnen induceren. Haar resultaten impliceren dat (experimentele) pre-eclampsie een direct effect heeft op zowel het vaatstelsel als het hart van de moeder. Deze directe effecten van pre-eclampsie op het hart- en vaatstelsel kunnen bijdragen aan de verhoogde kans op HVZ na pre-eclampsie.

Daarnaast heeft Lip laten zien dat er genexpressie-verschillen zijn in endotheelcellen afkomstig uit de navelstreng van meisjes, vergeleken met jongetjes. Deze vroege verschillen in endotheelcellen tussen geslachten dragen ook bij aan het begrip over de verschillen in HVZ tussen vrouwen en mannen.

CV Simone Lip

Simone Lip (1989) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdelingen Obesterie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "The effects of preeclampsia on the maternal cardiovascular system. Gene expression and its (epigenetic) regulation in experimental preeclamptic cardiovascular tissues and cells".