Over ons Actueel Evenementen Promoties

Fathers of the nation

U.S. gender history, racial capitalism and white fatherhood in contemporary American TV series (2001-2016)
Promotie:Mw. S. (Sandra) Becker
Wanneer:02 februari 2023
Aanvang:11:00
Promotor:S.M. (Sara) Strandvad, Dr
Copromotors:dr. D.A. Hassler-Forest, T. (Tim) Jelfs, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Fathers of the nation

De weergave van Amerikaanse mannelijkheid in tv-series

Founding Fathers’, ‘Homeland Security’ en ‘Daddy Trump’ - het politieke discours van de Verenigde Staten kent een lange traditie in het gebruik van retoriek over familiewaarden en vaderschap. Zogenaamde ‘quality tv’-series, gekarakteriseerd als het meest vooraanstaande verhalende medium van onze tijd, centreren zich vaak rond families en hun witte mannelijke familiehoofden, waaronder meth-producerende leraren (Breaking Bad), overlevenden van een zombie-apocalypse (The Walking Dead), of callboys (Hung).

Gebruikmakend van Raymond Williams’ concept van de ‘structure of feeling,’ betoogt Sandra Becker in haar proefschrift Vaders van de Natie: Amerikaanse gendergeschiedenis, raciaal kapitalisme en wit vaderschap in hedendaagse Amerikaanse TV-series (2001-2016) dat deze series zowel voortkomen uit als reflecteren op een vergelijkbare emotionele, culturele tijdsgeest in de VS. Deze tijdsgeest is kenmerkend voor de huidige crisisperiode die sterk getekend is door de aanslagen van 9/11 en de kredietcrisis, maar maakt tevens deel uit van een cyclus van nostalgische gevoelens in periodes van verandering en onzekerheid.

Becker combineerde voor haar onderzoek benaderingen uit de cultuurwetenschappen, genderstudies en Amerikaanse cultuurgeschiedenis, en methodes uit de film- en televisiewetenschappen. Door te analyseren hoe heteroseksuele witte vaders een centrale rol spelen in hedendaagse Amerikaanse dramaseries, identificeert ze ideeën en idealen van wit vaderschap en plaatst ze deze in de context van een langere Amerikaanse cultuurgeschiedenis.

Becker beargumenteert dat eerdere idealen van Amerikaanse mannelijkheid, zoals de 'self-made man', in de loop van de twintigste eeuw zijn vervangen door de witte, heteroseksuele ‘kostwinner’, die zo prominent aanwezig is in deze tv-series van begin jaren 2000 en 2010.  Het ‘kostwinner’-vaderschap is een centraal instrument geworden om de sociaal-culturele veranderingen in het neoliberale kapitalisme aan het begin van de eenentwintigste eeuw ter discussie te stellen.