Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Context matters

Three ways of how the context influences recycling behaviour
Promotie:J.L. (Josefine) Geiger, Dr
Wanneer:07 september 2020
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. E.M. (Linda) Steg
Copromotors:prof. dr. E. (Ellen) van der Werff, A.B. (Berfu) Ünal, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Context matters

Bevordering van recyclinggedrag

Wat motiveert mensen te recyclen? Hoe kan recycling worden bevorderd? Dit zijn kernvragen van het onderzoek van Josefine Geiger. Daarin bestudeerde zij drie manieren waarop de context recyclinggedrag kan beïnvloeden.

Ten eerste ging het om de vraag of de context invloed heeft door recycling te faciliteren of moeilijker te maken. Hoe gemakkelijker men het gebruik van een inzamelsysteem vindt, des te gemakkelijker men het vindt om te recyclen, wat inderdaad leidde tot een toename van recycling. Mensen die sterkere biosferische waarden hebben, doen dat nog meer, ook als ze recycling niet heel gemakkelijk vinden.

Ten tweede bleek dat de context een positief effect heeft als mensen meer worden gefocust op het milieu. Een verpakkingsontwerp dat de aandacht richt op het milieu kan recyclinggedrag stimuleren, vooral bij consumenten met matig sterke of sterke biosferische waarden. Dat geldt vooral bij nieuw ontworpen verpakkingen.

Ten derde werd de veronderstelling onderzocht dat versterking van de motivatie een rol speelt. Het bleek dat een kunstinstallatie inderdaad leidde tot meer recycling, hoewel dit effect niet werd veroorzaakt door het versterken van de milieu-identiteit. Dit suggereert dat de kunstinstallatie recycling via andere processen heeft gestimuleerd.

Samenvattend laat dit proefschrift zien dat de context op drie manieren recyclinggedrag kan beïnvloeden. Behalve individuele factoren blijkt dus ook de context belangrijk om recyclinggedrag te verklaren.