Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Genetic and environmental determinants of blood pressure

Genetische en omgevingsdeterminanten van bloeddruk

Autonome stoornissen van het hart en obesitas kunnen een rol spelen bij de ontwikkeling van hogere bloeddruk, maar de onderliggende fysiologische mechanismen zijn nog niet volledig begrepen. In zijn  proefschrift richtte Man zich op het ontrafelen van de factoren die het cardiale autonome zenuwstelsel (ANS) beïnvloeden en op het bepalen van de genetische en omgevingsoverlap van bloeddruk met cardiale ANS en obesitasmetingen in drie grote populatiegebaseerde databases.

Ten eerste ontdekte hij dat leeftijd en geslacht de belangrijkste determinanten waren van de cardiale ANS-metingen, wat ongeveer 16% van de interindividuele verschillen verklaart. Hij heeft ook referentiewaarden vastgesteld voor verschillende leeftijdsgroepen en toonde aan dat de functie van de cardiale ANS aanzienlijk afnam met de leeftijd en dat vrouwen een betere cardiale ANS-functie hadden dan mannen. Ten tweede bevestigde Man dat alle cardiale ANS- en obesitas-indices erfelijk waren en toonde hij aan dat ze significant correleerden met bloeddruk. Ten derde vond hij significante genetische correlaties van de cardiale ANS en obesitas-indices met bloeddruk.

Samenvattend levert het werk van Man robuust bewijs dat bloeddruk genetisch gecorreleerd is met cardiale ANS en obesitas, wat de wetenschappelijke inspanningen zal stimuleren om genen te identificeren die verantwoordelijk zijn voor deze gedeelde genetische invloeden.

CV Tengfei Man

Tengfei Man (1984) studeerde aan het Peking Union Medical College, Tsinghua University, China. Vervolgens werkte hij van 2010 tot 2013 als ambtenaar bij het Chinese Centrum voor ziektebestrijding en -preventie. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Epidemiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is momenteel als Associated Director werkzaam bij Merck Sharp & Dohme Research & Development (China), limited company, en richt zich op farmaceutisch post-marketing veiligheidsonderzoek/surveillance. De titel van zijn proefschrift luidt: Genetic and environmental determinants of blood pressure.