Over ons Actueel Evenementen Promoties

Cell-to-cell molecular transfer and environmental stress adaptation in Bacillus subtilis

Promotie:Mw. L.P. (Luiza) Morawska
Wanneer:11 oktober 2022
Aanvang:11:00
Promotors:O.P. (Oscar P) Kuipers, prof. dr. J. Kok
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Cell-to-cell molecular transfer and environmental stress adaptation
in Bacillus subtilis

Gen-overdracht en reacties op stress bij Bacillus subtilis

In het promotieonderzoek van Luiza Morawska stonden twee onderwerpen centraal die zich beide richten op het bekende Gram-postieve modelorganisme Bacillus subtilis. In het eerste experimentele deel van dit proefschrift beschrijft Morawska de intra- en intersoortelijke overdracht van DNA en eiwitten tussen B. Subtilis en leden van de familie van melkzuurbacteriën (LAB). Zij laat zien dat horizontale gen overdracht alom tegenwoordig is in gemengde co-culturen en benoemt de mogelijkheden voor nieuwe toepassingen met betrekking tot voedselfermentatie door middel van verbeterde natuurlijke stammen.

In het tweede deel van haar onderzoek richt Morawska zich op de fysiologische en transcriptionele reacties van B. subtilis op osmotische stress en de aanwezigheid van antibiotica. Dit deed zij op het niveau van zowel de gehele populatie als op enkel cel niveau. Dit werk geeft nieuwe inzichten in hoe pre-adaptatie aan nadelige omstandigheden in bacteriën kan leiden tot een reeks van veranderingen: modulatie van metabole activiteit, veranderde cel membraan polarisatie en verhoogde tolerantie voor bepaalde antibiotica. Zij laat zien dat B. subtilis zich na een osmotische stress behandeling in een levensvatbare, maar niet kweekbare staat bevindt, die het organisme resistent maakt tegen aminoglycoside antibiotica.

Ten slotte hebben observaties die tijdens dit onderzoek door Morawska zijn gedaan de aandacht gevestigd op de foutgevoeligheid van de methodes die gebruikt worden voor de sortering en identificatie van cellen. Verder wijst het onderzoek op het grote belang van levensvatbare maar niet kweekbare bacteriën bij het testen van nieuwe antibiotica voor klinische applicaties.

Luiza Morawska verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Moleculaire Genetica van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB). Zij werkt nu als postdoc aan het University College Cork.