Over ons Actueel Evenementen Promoties

Acknowledging differences in acute kidney injury

A complex clinical syndrome in critically ill patients
Promotie:Mw. J. (Jacqueline) Koeze
Wanneer:26 augustus 2020
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. J.G. Zijlstra
Copromotors:prof. dr. M. (Matijs) van Meurs, dr. J.C.C. van der Horst
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Acknowledging differences in acute kidney injury

Erkenning van verschillen in acuut nierfalen: een complex klinisch syndroom bij ernstig zieke patiënten

In Nederland worden jaarlijks ongeveer 80.000 mensen (1 per 200 inwoners) opgenomen op de intensive care (IC). De redenen voor een IC-opname kunnen zeer verschillend zijn; na een grote operatie, een ongeluk of bijvoorbeeld een ernstige infectie. Ondanks alle behandel- en ondersteunende mogelijkheden lopen IC-patiënten het risico dat er orgaanfalen optreedt. De nieren zijn hier zeer vatbaar voor. IC-patiënten van wie de nieren falen, hebben een groter risico op overlijden, niet alleen tijdens de IC-opname, maar ook (lang) daarna. In haar proefschrift laat Koeze zien dat het optreden van nierfalen tijdens IC-opname zich lastig laat voorspellen.

Nieren filteren het bloed zodat vocht en afvalstoffen kunnen worden uitgescheiden via de urine. Bij patiënten op de intensive care (IC) functioneren de nieren vaak niet goed. Het acuut niet goed functioneren van de nieren (en daarmee de ophoping van de afvalstof creatinine of het te weinig uitscheiden van urine) wordt acute nierinsufficiëntie genoemd; in het Engels acute kidney injury (AKI). Koeze deed onderzoek naar acute nierinsufficiëntie bij patiënten die opgenomen zijn op de IC.

Dit wordt waarschijnlijk verklaard doordat er grote verschillen zijn in de kenmerken van patiënten met nierfalen, met verschillende onderliggende mechanismen als oorzaak voor nierfalen. Hierdoor lijkt het ook verklaarbaar dat het optreden van acuut nierfalen bij IC-patiënten niet kan worden voorkomen of worden beperkt in ernst door maatregelen die voor alle IC patiënten hetzelfde zijn.

CV Jacqueline Koeze

Jacqueline Koeze (1975) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was zij werkzaam als intensivist in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar promotieonderzoek heeft ze gedaan naast haar baan als intensivist. De titel van haar proefschrift luidt: "Acknowledging differences in acute kidney injury. A complex clinical syndrome in critically ill patients".