Over ons Actueel Evenementen Promoties

Biocatalytic synthesis of pharmaceutically relevant amides and amino acids

Promotie:Dhr. M. (Zainal) Mohammad Zainal Abidin
Wanneer:01 oktober 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. G.J. (Gerrit) Poelarends, prof. dr. W.J. (Wim) Quax
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Biocatalytic synthesis of pharmaceutically relevant amides and
amino acids

Nieuwe biokatalytische strategieën voor snelle synthese complexe asparagine- en pantotheenzuren

Niet-proteïnogene aminozuren en verbindingen die amidebindingen bevatten zijn bijzonder belangrijke moleculen vanwege hun diverse biologische activiteiten en brede toepassingen op farmaceutisch en nutraceutisch gebied. Met het oog hierop is de ontwikkeling van veelzijdige en duurzame katalytische strategieën voor de productie van deze moleculen van groot industrieel en academisch belang. Biokatalyse heeft zich ontpopt als een duurzame katalytische methodologie voor aminozuur en amide synthese, en verschillende enzymklassen zijn onderzocht op hun preparatieve bruikbaarheid.

In het werk beschreven in zijn proefschrift heeft Mohammad Zainal Abidin met succes verschillende enzymen en enzymcascades toegepast voor de efficiënte synthese van N-arylalkyl-gesubstitueerde L-asparaginezuur derivaten en pantotheenzuur (vitamine B5) derivaten die normaliter lastig te synthetiseren zijn. Met name de door enzymen gekatalyseerde productie van een grote verscheidenheid aan structureel verschillende pantotheenzuren, waaronder antimetabolieten zoals pantothenol en pantoyltaurine die de biosynthese van Co-enzym A remmen en derhalve werkzaam zijn als antimicrobiële middelen, is van groot belang.

Interessant is dat zowel pantothenol als pantoyltaurine en de amide derivaten daarvan, veelbelovend zijn gebleken als antiplasmodiale middelen, waarbij de pantoyltauramiden ook selectieve activiteit vertonen tegen bepaalde streptokokken-infecties. De tijdens dit promotieonderzoek ontwikkelde biokatalytische strategieën voor snelle synthese van complexe asparagine- en pantotheenzuren zullen onze mogelijkheden vergroten bij het zoeken naar en bereiden van nieuwe bioactieve verbindingen, inclusief veelbelovende antimicrobiële verbindingen die gericht zijn op CoA biosynthese en gebruik in verschillende pathogene micro-organismen.