Predictors and stages of very young child EFL learners’ English development in China
Promotie: | Mw. H. Sun |
Wanneer: | 15 oktober 2015 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotor: | prof. dr. C.L.J. de Bot |
Copromotor: | R.G.A. (Rasmus) Steinkrauss, Dr |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Letteren |
Externe factoren belangrijk voor Chinese kleuters die Engels leren
Het aantal zeer jonge taalleerders is sterk toegenomen in de wereld, maar studies over deze populatie zijn er weinig. He Sun richtte zich in haar onderzoek op Chinese kleuters die Engels leren in China, en bestudeerde hun gedragsontwikkeling in de klas (op basis van twee casestudies) en de belangrijkste voorspellers op hun Engelse taalvaardigheid (op basis van twee groepsstudies).
De casestudies tonen de rijke variatie bij het vroege Engels leren in de klas op interpersoonlijke en intrapersoonlijke niveaus. Kinderen verschillen in de timing en de mate van het gebruik van verbaal en non-verbaal gedrag in de Engels klas en deze variatie is waarschijnlijk gerelateerd aan hun temperament. Deze bevindingen zijn in tegenspraak met de wijdverbreide misvatting dat jonge kinderen identiek zijn en er geen reden zou zijn om de verschillen tussen kinderen te onderzoeken. De twee groepsstudies tonen aan dat zowel interne factoren (bijvoorbeeld fonologisch kortetermijngeheugen) als externe factoren (bijvoorbeeld Engels thuis en SES) een rol spelen bij de ontwikkeling van hun Engels. Vergeleken met interne factoren zijn externe factoren (of omgevingsfactoren) belangrijker in het vroege vreemdetalenonderwijs. Er moet voldoende Engelse input en gebruik zijn, anders zijn de voordelen van vroege FL's (vreemde talen) beperkt. Dit strookt met usage-based opvattingen over taalverwerving die ervan uitgaan dat taal wordt geconstrueerd door gebruik.
He Sun studeerde Applied Linguistics. Ze verrichtte haar onderzoek aan het Center for Language and Cognition, Faculteit der Letteren.