Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.dr. Marijn A.M. Molema: Dialectiek van ons regionale ontwikkelingsstreven

Wanneer:vr 28-01-2022 16:15 - 17:00
Waar:Martinikerk, Breedeplaats 2, Franeker

• Titel: Dialectiek van ons regionale ontwikkelingsstreven
  • Leeropdracht: Regionale Vitaliteit & Dynamiek
  • Faculteit: Letteren

NB: togati svp verzamelen in de Botniastins, Breedeplaats 2, uiterlijk 16.05 u.

Na ruim 180 jaar is in Franeker weer een oratie namens de RUG te horen. Marijn Molema aanvaardt er vrijdag 28 januari 2022 zijn bijzondere leeropdracht aan de Rijksuniversiteit Groningen. De bijzondere leerstoel is ingesteld door het Fries Sociaal planbureau (FSP).

“Regio, werk samen aan brede welvaart”

De titel van de bijzondere leeropdracht is ‘Regionale Vitaliteit & Dynamiek’. Molema vindt dat regio’s een bijdrage kunnen leveren aan de uitdagingen van onze tijd, zoals klimaatverandering, sociale ongelijkheid en de Covid-pandemie. Regio’s hebben veel kwaliteiten, niet alleen economisch maar ook in sociaal en cultureel opzicht. De bijzonder hoogleraar wil met wetenschap hulp bieden aan overheden, politieke partijen, bedrijven en andere instellingen. In krachtenbundeling schuilt hun kans, aldus Molema: “Schep niet teveel vertrouwen in grootse ontwikkelplannen, maar werk samen aan de brede welvaart van je regio.”

Verbindingen leggen

Met de bijzonder leeropdracht wil het FSP de verbinding tussen academische en toegepaste wetenschap versterken. Kennis vindt hierdoor nog beter zijn weg naar de provincie Fryslân en de omliggende regio’s. De leeropdracht richt zich op het heden, verleden en de toekomst van regionale ontwikkeling.

Oratie via livestream

De plechtigheid op 28 januari vindt plaats in de Martinikerk van Franeker. In deze oude universiteitsstad sprak de theoloog Johannes Scholten in 1840 voor het laatst een oratie uit. Belangstellenden kunnen de oratie via een livestream volgen.

De tekst van de inaugurele rede is terug te lezen op www.fsp.nl.

Volgens de huidige maatregelen mogen er maximaal 75 gasten de ceremonie in de kerk live bijwonen.

In verband met het maximaal aantal toegestane gasten is het aanmeldformulier inmiddels gesloten.

Livestream op 28 januari

Full text open access versie van de oratie: