founded in 1614  -  top 100 university

dr. W. Tops

dr. W. Tops
Contact:
050 36 36038 (dinsdag - donderdag)
Privé:
+32 148 2001 3 (voor dringende gevallen)
E-mail:

Research

Research interests

Education and qualifications

  • 2013-2016: Behavioral therapy, KU Leuven, Belgium
  • 2009-2012: PhD in Psychology, Ghent University, Belgium (this university does not attach grades to PhD titles)
  • 2007-2008: Master in Neurolinguistics, Rijksuniversiteit Groningen, The Netherlands (final degree: greatest distinction)
  • 1997-2001: Master in de Taal- en letterkunde: Romaanse talen, Katholieke Universiteit Leuven, Belgium (final degree: distinction)

Employment

  • 2013 - ...: Assistant professor, Faculty of Arts, Department of Neurolinguistics, University of Groningen, The Netherlands
  • 2012 - 2013 : Researcher, Expertise Center Code, Thomas More University College, Antwerp, Belgium
  • 2009-2012: Phd student, Department of Experimental Psychology, Ghent University, Belgium
  • 2008-2009: Lecturer, Univerisity of Groningen, The Netherlands
  • 2003-2012: Teacher and remedial teacher in secondary education, Sint-Pietersinstituut Turnhout, Belgium

Research activities

Research topics

  • Dyslexia
  • Specific Language Impairment
  • Speech and language pathology
  • Autism Spectrum Disorder
  • Metacognition

Education (Universiteit Gent, Universiteit Antwerpen en Rijksuniversiteit Groningen)

  • Assistant professor (Dyslexia, SLI, Clinical language testing)
  • Teacher Remedial intervention in education, postacademic education remedial teaching, Universiteit Antwerpen, Belgium
  • Teaching collaborator Paradigms and instruments of Experimental Psychology, Bachelor in Psychology (responsible teacher Prof. W. Duyck), Universiteit Gent, Belgium
  • Teaching collaborator Psycholinguistics, Master in Psychology (responsible teacher Prof. R. Hartsuiker), Universiteit Gent, Belgium
  • Lecturer Learning disabilities, Bachelor Linguistics (together with Prof. G. Bol), Rijksuniversiteit Groningen, The Netherlands

Supervision

  • Adriaens, J., & Van Cauwenberghe, E. (2011). Een kritische blik op de schrijfvaardigheid van studenten met dyslexie in het hoger onderwijs. Masterproef voorgedragen tot het behalen van de graad Master in de logopedie en audiologische wetenschappen. Gent, België: Universiteit Gent.
  • Bijn, E. (2011). Spellingproblemen bij studenten met dyslexie in het hoger onderwijs. Masterproef voorgedragen tot het behalen van de graad Master in de logopedie en audiologische wetenschappen. Gent, België: Universiteit Gent.
  • Delporte, E. (2012). Het gemotiveerd verslag dyslexie in het secundair onderwijs. Masterproef voorgedragen tot het behalen van de graad Master in de pedagogische wetenschappen. Gent, België: Universiteit Gent.
  • Olson, E., & Haegemans, E. (2011). Vreemde talen en dyslexie in het hoger onderwijs. Masterproef voorgedragen tot het behalen van de graad Master in de logopedie en audiologische wetenschappen. Gent, België: Universiteit Gent.
  • Toortelboom, E. (2012). Het gemotiveerd verslag dyslexie in het secundair onderwijs. Masterproef voorgedragen tot het behalen van de graad Master in de pedagogische wetenschappen. Gent, België: Universiteit Gent.
  • Van Wesemael, L. (2012). Studievaardigheden bij studenten met dyslexie in het hoger onderwijs. Masterproef voorgedragen tot het behalen van de graad Master in de pedagogische wetenschappen. Gent, België: Universiteit Gent.
  • Hermans, E. (2013). Bachelorproef voorgedragen tot het bekomen van het diploma Bachelor in de Toegepaste Psychologie. Antwerpen, België: Thomas More.
  • Kamerman, A. (2013). Studeren met ASS: Een behoeftebevraging rond de transitie naar het hoger onderwijs bij jongeren met een autismespectrumstoornis. Bachelorproef voorgedragen tot het bekomen van het diploma Bachelor in de Toegepaste Psychologie. Antwerpen, België: Thomas More.
  • Rasenberg, L. (2013).Hoogfunctionerende jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis:De transitie van het secundair onderwijs naar de arbeidsmarkt. Bachelorproef voorgedragen tot het bekomen van het diploma Bachelor in de Toegepaste Psychologie. Antwerpen, België: Thomas More.
  • Thissen, E. (2013). Behoefteanalyse bij jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis die de overstap maken van het secundair onderwijs naar de arbeidsmarkt. Bachelorproef voorgedragen tot het bekomen van het diploma Bachelor in de Toegepaste Psychologie. Antwerpen, België: Thomas More.
  • van de Ven, E. (2013). Transities bij jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis naar het hoger onderwijs. Bachelorproef voorgedragen tot het bekomen van het diploma Bachelor in de Toegepaste Psychologie. Antwerpen, België: Thomas More.
  • Verbeek, A. (2013). Jongvolwassenen met een normale begaafdheid en een autismespectrumstoornis in de transitie naar hoger onderwijs: een behoeftebevraging. Bachelorproef voorgedragen tot het bekomen van het diploma Bachelor in de Toegepaste Psychologie. Antwerpen, België: Thomas More.
  • Van den Bergh, A. (2014). Multi-methodeanalyse van de studievaardigheden bij studenten met ASS. Masterproef aangeboden tot het verkrijgen van de graad van Master of Science in de educatieve studies. KU Leuven.
  • De Vries, M. (2014). Verbale vloeiendheid bij jongvolwassenen met dyslexie. Bachelorproef Taalwetenschap. Rijksuniversiteit Groningen.
  • Jolink, M. (2014). Verbale vloeiendheid bij jongvolwassenen met dyslexie. Bachelorproef Taalwetenschap. Rijksuniversiteit Groningen.
  • Rinzema, M. (2014). Een vergelijking tussen de CELF-4-NL en de Online Woordenschattest bij normaal ontwikkelende kinderen en kinderen met SLI. Bachelorproef Taalwetenschap. Rijksuniversiteit Groningen.

Examinor PhD theses

  • Praet, M (2014). Driving forces behind arithmetic. Proefschrift ingediend tot het behalen van de academische graad van doctor in de gezondheidswetenschappen. Promotor: Prof. dr. Van Cauwenberghe, copromotor: Prof. dr. Desoete. Universiteit Gent.

Research fellowships

  • 2013- ...: CLCG, RUGRoningen, The Netherlands
  • 2013- ...: IDEALAB, Erasmus Mundus
  • 2013: Centre for Reading Research, UGent, Belgium
  • 2012-2014: LAuRes (Leuven Autism Research), KU Leuven, Belgium
  • 2012-2014: research fellow, Department of Parenting and Special education, KU Leuven, Belgium
  • 2011-2012: Invited lecturer Remedial Teaching, Universiteit Antwerpen, Belgium

Grants

  • 2013: Koning Boudewijnstichting Fonds ICT Community for ASD (7500 euro)

Membership of professional bodies

  • Vereniging voor Klinische Linguïstiek (2006-2011)
  • Belgian Psychological Society (since 2009)
  • Society for the Scientific Study of Reading (since 2009)
  • International Society for Autism Research (since 2014)

Review Activities

  • Annals of dyslexia
  • Psychologica Belgica
  • Translational Developmental Psychiatry

Activities

  1. Research fellow

    Activity: External academic engagementMembership of external research organisation

  2. Bestuurslid

    Activity: External academic engagementMembership of external research organisation

  3. Guidance committee of Ehud Fries, external PhD student (Israel) on dyslexia/dyscalculia

    Activity: External academic engagementMembership of peer review panel or committee

View all (42) »

View graph of relations

ID: 339707