Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. S. (Sake) Jager

dr. S. (Sake) Jager

Projectmanager Onderwijsinnovatie
Profielfoto van dr. S. (Sake) Jager
Telefoon:
050 36 35921 (Kantoor)
06 5538 8815 (Mobiel)
E-mail:
s.jager rug.nl

Een overzicht van recente projecten waar ik als projectleider of deelprojectleider bij betrokken ben (geweest) vindt u hieronder:

  • Virtuele Internationale Samenwerking (VIS): VIS is een initiatief van OCW om online samenwerkend leren te bevorderen. Het subsidie- en ondersteuningsprogramma is bedoeld om studenten aan Nederlandse hogescholen en universiteiten de kans te geven om vanuit Nederland internationale ervaring op te doen. Een vorm waarbij fysieke, financiële, culturele of andere bezwaren minder of geen belemmering vormen voor deelname. Samen met mijn collega's Gerdientje Oggel en Juan Albá Duran participeer ik namens de RUG in het consortium dat het ondersteunings- en trainingsprogramma voor het ministerie verzorgt. Ik ben als coördinator Virtual Exchange van de Faculteit Letteren tevens contactpersoon voor deelnemers en geïnteresseerden vanuit Letteren.
  • Teaching and Learning Innovation Project: Het T&LI project is een intern project binnen de Faculteit Letteren, bedoeld om Active Learning te bevorderen, o.a. door het doordacht gebruik van technologie, en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan het verder beperken van de werklast van de docenten. I ben project manager voor Cluster 3, het cluster waaronder de volgende onderwijsprogramma's vallen: BA Communicatie en Informatiewetenschappen, BA Informatiekunde, BA Nederlandse Taal en Cultuur, BA Minderheden & Meertaligheid, BA Taalkunde, MA Communicatie en Informatiewetenschappen, MA Dutch Studies, MA Taalkunde, Research Master Taalkunde, MA Lerarenopleiding Nederlands, en MA Lerarenopleiding Fries. We voeren het project uit langs de lijnen van cursusherontwerp en professionele ontwikkeling voor docenten. Er is een interne website voor het cluster.
  • EVOLVE : EVOLVE is een Erasmus+ Forward Looking Cooperation Projects programma om Virtual Exchange breed inzetbaar te maken als innovatieve vorm van internationaal leren binnen Hoger Onderwijsinstellingen in Europa en daarbuiten. Als project coordinator en principal investigator was ik verantwoordelijk voor de algehele planning en uitvoering van taken en deliverables van het project.

    EVOLVE (Evidence-Based Online Learning through Virtual Exchange) is uitgevoerd door een consortium van universiteiten (Groningen, León, Grenoble, Open University UK, Jan Dlugosz PL, Padova, Warwick, Malmö), twee organisaties die virtual exchange verzorgen (Soliya and Sharing Perspectives Foundation) and twee grote netwerkorganisaties voor universiteiten (Coimbra Group en Santander Group).

    Het project heeft een innovatief online trainings- en begeleidingsprogramma (‘Co-Laboratory’) verzorgd voor docenten en andere universitaire ondersteuners die VE willen ontwikkelen en integreren binnen hun cursussen. Met het oog op erkenning van de ontwikkelde competenties en vaardigheden is een digitaal certificeringssysteem ontwikkeld, gebaseerd op de Open Badges standaard. De training is aangeboden aan belangstellenden uit instellingen in heel Europa en daarbuiten. Het impact van de gerealiseerde uitwisselingen is bestudeerd door onderzoek gericht op de leeruitkomsten bij deelnemende studenten en docenten. De projectresultaten zijn gedeeld met beleidsmakers en besluitvormers binnen universiteiten, universitaire associaties en nationale en Europese beleidsnetwerken, waardoor de zichtbaarheid van VE is verhoogd en een bijdrage is geleverd om deze innovatieve onderwijspraktijk definitief te vestigen binnen het onderwijs in Europa.

    Het project is uitgevoerd van 1 januari 2018 tot 31 december 2020. Op de website van het project zijn alle resultaten via Open Access toegankelijk gemaakt: https://www.evolve-erasmus.eu.  
  • ENVOIE: ENabling Virtual Online International Learning. RUG eLearning project om online internationale samenwerking te ontwikkelen tot universiteitsbrede toepassing. Deelname van hoogleraren en universitair docenten uit de hele universiteit. Ondersteuning door onderwijsondersteuners, trainers in interculture communicatie, eLearning experts uit de faculteiten, Educational Support and Innovation. In de tweede fase van het project is aangesloten bij het nationale VIS-initiatief (zie hierboven).
    Website: https://www.rug.nl/envoie
  • Erasmus+ Virtual Exchange : Erasmus+ Virtual Exchange was een pilot programma van de Europese Commissie. Het had tot doel om het bereik en de omvang van het Erasmus+ uitwisselingsprogramma te vergroten door virtuele samenwerking, dat wil zeggen: een door techniek tot stand gekomen, duurzame dialoog tussen jonge mensen uit Europa en het zuidelijke mediterraan gebied. Via dit project hebben bijna 30.000 jongeren en studenten in Europa en daarbuiten online internationale leerervaringen opgedaan. Ik was betrokken bij dit project als bestuurslid van UNICollaboration, een professionele organisatie voor samenwerken op afstand en virtuele uitwisseling.
    Website: https://europa.eu/youth/erasmusvirtual_en
  • Pro Active Language Learning (PALL): Een intern RUG project (Studievoorschotmiddelen) bedoeld om nieuwe onderwijsmodules te ontwerpen voor elk van de talen binnen de opleiding Europese Talen en Culturen. De modules zijn gebaseerd op een gedeelde onderwijsvisie, gemeenschappelijke leerdoelen en taalleer- en toetsmethodes waarin per taal dezelfde of vergelijkbare ICT-toepassingen worden gebruikt.

Eerdere projecten:

  • e-Learning pilots RUG: Vanaf 2013 worden aan de RUG verschillende e-Learning projecten uitgevoerd. Ik ben o.a. betrokken bij:
    • From Pick Axe to Pixel: Dit project heeft tot doel om een 3D-leeromgeving te realiseren binnen het onderwijs Archeologie. Studenten zullen virtueel veldwerk doen aan in 3D aangeboden archeologische objecten, verrijkt met onderzoeksgegevens, informatie over archeologische methoden, theorieën en definities. Verantwoordelijk uitvoerder is: drs. Jorn Seubers.
    • Flipping classroom project Gespreksanalyse 1: Het flipped classroom model wordt gebruikt om te laten zien hoe onderzoekers in de praktijk analyses uitvoeren van getranscribeerde videodata. Uitvoering vindt plaats binnen het vak Gespreksanalyse 1 van de opleidingen CIW en Nederlands. Verantwoordelijk uitvoerders zijn prof. dr. Tom Koole en dr. Myrte Gosen. Projectleider namens ICTOL is ir. André Rosendaal.
    • MOOCs LTABS en Euroculture: Er worden momenteel twee massive open online courses (MOOCs) voorbereid binnen de Letteren. De eerste LTABS (Language testing during awake brain surgery) wordt uitgevoerd binnen de European Master’s in Clinical Linguistics, onder verantwoordelijkheid van prof. dr. Roelien Bastiaanse. De tweede wordt uitgevoerd binnen het Euroculture programma i.s.m. Europese partners en heeft betrekking op thema's rondom European identity and Europeness. Verantwoordelijk uitvoerders zijn prof.dr. Janny de Jong en Dr. Senka Neuman-Stanivukovic. De projecten worden geleid door drs. Tom Spits (ESI),
    • Internationale samenwerkingstaken taal- en cultuur: Studenten Europese Talen en Culturen voeren taken uit in de vreemde taal via online samenwerking (telecollaboration) met studenten aan buitenlandse partneruniversiteiten. Doel van de taken is om de taalvaardigheid en interculturele competenties te verbeteren en de studenten optimaal voor te bereiden op het studieverblijf in het buitenland. Deze vorm van onderwijs is inmiddels geïntegreerd in het onderwijsprogramma ETC. Coördinator: drs. Gerdientje Oggel.
    • Gemeenschappelijke ondersteuning collaborative e-Learning tools: Door deze e-learning pilot hebben we kennis en ervaringen opgedaan met verschillende soorten samenwerkingstools in het onderwijs. Verschillende tools, waaronder Blackboard Collaborate, Google Hangouts, Skype en Adobe Connect, kunnen worden ingezet voor online onderwijs (webinars, videoconferencing, etc.). Nadere informatie: Dr. Sake Jager.
  • EUROCALL2014: In 2014 heb ik deze grote internationale conferentie op het gebied van computer-ondersteund taalonderwijs georganiseerd, samen met collega's Marjolijn Verspoor en Estelle Meima en Mariska Pater (Groningen Congresbureau). Proceedings beschikbaar via mijn publicatielijst.
  • X@m! / Implementatie digitaal toetsen: Met ingang van 2012-2013 wordt digitale toetsing ingevoerd als toetsvorm voor alle faculteiten van de RUG. Er wordt gebruik gemaakt van Blackboard (Nestor) en QMP; bovendien wordt geprobeerd andere vormen van online toetsing te faciliteren. We beschikken over een toetshal met 288 werkplekken. Ik ben van april 2012 tot september 2013 projectleider geweest van dit project voor de afdeling Education Support and Innovation van CIT.
  • Idem Dito: Een universiteitsbreed project waarin we op zoek gingen naar een geschikte digitale toetsomgeving voor de RUG. Onlangs afgerond. Ik was projectleider van het project.
  • SpeakApps: We ontwikkelen applicaties voor synchrone en asynchrone videoconversatie op het web. In Groningen maken we modules voor Nederlands als vreemde en tweede taal. Ik geef leiding aan het pilotprogramma.
  • INTENT: We maken een platform dat taaldocenten en studenten ondersteunt bij het opzetten en uitvoeren van samenwerkingstaken via het web. Ik ben verantwoordelijk voor het aanleveren van de functionele specificaties voor het platform. De ontwikkeling wordt gedaan door de Britse Open Universiteit.
  • EU-VIP: De ontwikkeling van een aanpak en instrumenten voor virtuele ondersteuning van internationale stages. Ik heb samen met het  Stagebureau Letteren en de opleidingen NOHA, Euroculture, en Journalistiek procedures en modules ontwikkeld ter verbetering van (internationale) stages. Dit sloot aan bij het project INTERN (zie onder).
  • INTERN: Project van de Faculteit Letteren waarin we de online ondersteuning van stages hebben verbeterd. Naast ontwikkeling van modules in Blackboard (Nestor)  hebben we een applicatie ontwikkeld waarmee de stagiairs de stagegegevens online kunnen bijhouden.
  • EMBED: Hoe kunnen we ICT gebruiken bij het afstemmen van de beoordeling van schrijfvaardigheid volgens het CEFR? Ik was projectleider van dit project.
  • ETCetera: Verschillende grassroot projecten binnen de afdeling ETC. Ik begeleid o.a. docenten bij projecten waarbij studenten via Skype samenwerken met studenten in het buitenland (zie ook INTENT).

Een lijst van alle ICTOL projecten vindt u hier.

Laatst gewijzigd:04 augustus 2023 16:53