Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. M. (Martijn) Keizer

dr. M. (Martijn) Keizer

Assistant professor
Profielfoto van dr. M. (Martijn) Keizer
Telefoon:
NA
E-mail:
m.keizer rug.nl

Duurzaam Betaalgedrag (januari 2022 - nu)

In samenwerking met Syncasso Nederland BV, Hogeschool Utrecht en Achmea voer ik een onderzoeksproject uit naar duurzame verandering in het betaalgedrag van mensen met betaalachterstanden. Het project bestaat uit twee fases. De eerste fase richt zich op het identificeren van mogelijkheden voor een interventie gericht op duurzame gedragsverandering. In de tweede fase wordt zo'n interventie uitgewerkt en getest.

Het identificeren van mogelijkheden voor een interventie gebeurt op twee manieren. De eerste stap is het in kaart brengen van de mogelijke effectiviteit van een interventie. Hiervoor wordt de betaalcapaciteit van klanten van Achmea met een betaalacherstand op hun zorgverzekeringspremie in beeld gebracht. Op basis van deze informatie wordt duidelijk welk deel van deze mensen in principe genoeg besteedbaar inkomen heeft om duurzaam uit de schulden te blijven. Hoe groter dit deel is, hoe meer kans een gedragsinterventie gericht op duurzaam betaalgedrag heeft om effectief te zijn. Voor het schatten van de betaalcapaciteit wordt CBS microdata en data van Syncasso en Achmea gebruikt. De uitkomsten van deze stap worden in een rapport gepresenteerd in de zomer van 2022.

De tweede stap bestaat uit een serie interviews met klanten van Achmea met een betaalachterstand op hun zorgverzekeringspremie. Doel van deze interviews is het identificeren van belangrijkste motieven en barrieres die een rol spelen bij duurzaam schuldenvrij zijn. Op basis van de uitkomsten van deze interviews wordt een richting gekozen voor de invulling van de interventie. Deze uitkomsten van deze interviews worden in een rapport gepresenteerd in de herfst van 2022.

Aanpassen communicatie Centraal Justitieel Incassobureau (februari 2019 - nu)

In samenwerking met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) worden een aantal psychologische theorieën over gedragsverandering getest in grote veldexperimenten. Dit project bestaat uit drie deelprojecten die zich richten op specifieke overtuigingstechnieken. Doel van het project is tweeledig: het opdoen van kennis over de praktische toepasbaarheid van deze theorieën en het verbeteren van de klantvriendelijkheid en effectiviteit van de communicatie van het CJIB.

Lezen Begrijpen (Juni 2017 - juni 2019).

In dit project werken Rijksuniversiteit Groningen, schuldhulpverleningsinstelling Kredietbank Nederland, incasso- en gerechtsdeurwaardersbureau Syncasso en Stichting Lezen & Schrijven samen om de relatie tussen taalproblemen en financiele problemen in kaart te brengen en interventies gericht op laaggeletterden te ontwikkelen.

Het project bestaat uit drie deelprojecten: Het in kaart brengen van de prevalentie van laaggeletterdheid onder mensen met financiele problemen, het inventariseren van de belangrijkste problemen waar laaggeletterden tegenaan lopen in hun omgang met financiele problemen en het ontwikkelen en testen van een nieuwe communicatiestrategie gericht op laaggeletterden met financiele problemen.

De uitkomst van het eerste deelproject is als vrij toegankelijk rapport gepubliceerd in april 2018. Kern van de uitkomsten van dit rapport is dat ruim 50% van de deelnemende klanten van Kredietbank Nederland en Syncasso moeite heeft met lezen.

De uitkomst van het tweede deelproject is als vrij toegankelijk rapport gepubliceerd in september 2018. Dit deelproject liet zien dat leesvaardigheidsproblemen voor veel barrieres zorgen bij het voorkomen en oplossen van financiele problemen.

Een overkoepelend eindrapport waarin alle drie de deelprojecten worden belicht is gepubliceerd in januari 2019. In dit eindrapport wordt de rol van beperkte leesvaardigheid in de omgang met financiele problemen besproken en worden uitkomsten van testen van verschillende interventies om de omgang met financiele problemen te vergemakkelijken getoond.

Dit onderzoeksproject loopt van juni 2017 tot mei 2019. Voor het uitvoeren van dit project hebben de betrokken partijen een subsidie van €343.000 gekregen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Meer informatie over dit project is te vinden op de website van het project. Over dit project is gepubliceerd door onder andere het Algemeen Dagblad, de NOS en de Leeuwarder Courant. In dit filmpje wordt meer over dit project verteld.

Afgelost = Opgelost (augustus 2015 - augustus 2017)

In dit project werken Rijksuniversiteit Groningen, schuldhulpverleningsinstelling Kredietbank Nederland en incasso- en gerechtsdeurwaardersbureau Syncasso samen om mensen met financiele problemen te stimuleren om op tijd actie te ondernemen om deze problemen op te lossen. In de praktijk wachten schuldenaren nu vaak lang met deze stap waardoor schuldenproblemen escaleren.

Het project bestaat uit twee onderdelen: Het identificeren van barrieres die schuldenaren ervan weerhouden om actie te ondernemen en het ontwikkelen en verspreiden van communicatiemiddelen om schuldenaren te stimuleren om eerder hulp te zoeken. Het eerste onderdeel, dat bestond uit een serie van 100 diepte-interviews met klanten van Kredietbank Nederland en Syncasso, is in de zomer van 2016 afgerond. De communicatiemiddelen die op basis van de onderzoeksuitkomsten zijn ontwikkeld worden tussen oktober 2016 en februari 2017 in een serie seminars gepresenteerd.

Het onderzoeksrapport waarin de belangrijkste conclusies uit de interviews worden weergegeven is hier beschikbaar. Meer informatie over dit project en de seminars is hier beschikbaar. Een artikel over dit onderzoeksproject op de website 'Effectieve schuldhulp' is via deze link te vinden

Voor het uitvoeren van dit onderzoeksproject hebben Rijksuniversiteit Groningen, Syncasso en Kredietbank Nederland een subsidie van €165.000 gekregen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Succesvol communiceren (maart 2013 - Juni 2016)

In dit project staat de vraag hoe mensen met financiele problemen gemotiveerd kunnen worden om deze problemen op te lossen centraal. In samenwerking met gerechtsdeurwaarders- en incassobureau Syncasso test ik in de praktijk hoe wetenschappelijke inzichten over motivatie en gedrag vertaalt kunnen worden in effectieve communicatiemiddelen.

Publicaties binnen dit project:

De resultaten van vier experimenten naar het effect van verschillende communicatiemiddelen op het effect van mensen met financiele problemen zijn gebundeld in het CIC-rapport 'Psychologie van de wanbetaler'. Naast de resultaten van de experimenten geef ik in dit rapport ook een overzicht van relevante theorie op het gebied van financieel gedrag en een serie duidelijke aanbevelingen voor organisaties die met wanbetaling te maken hebben.

De managementsamenvatting van dit rapport is hier te vinden.

Perspublicaties naar aanleiding van dit project:

Het videomagazine Unifocus heeft een filmpje gemaakt over dit project.

Over de resultaten van verschillende onderzoeken binnen dit project is gepubliceerd door onder andere NRC Handelsblad, RTL Nieuws, Algemeen Dagblad en de Leeuwarder Courant.

Evaluatie effectiviteit schuldhulpverlening Gemeentelijke Kredietbank Groningen (februari 2016 - September 2016)

In samenwerking met de Gemeentelijke Kredietbank Groningen (GKB) heb ik de effectiviteit van een campagne over verstandig financieel gedrag geëvalueerd. Deze campagne richtte zich op MBO-scholieren op vier scholen in de stad. Met vier masterstudenten heb ik een kwantitatieve analyse van het effect van deze campagne op houding, kennis en gedrag van de scholieren uitgevoerd. De uitkomsten van deze analyses en een serie aanbevelingen voor toekomstige campagnes heb ik uitgewerkt in een rapport voor de GKB.

De rol van normatieve overwegingen als voorspellers van milieugedrag (promotieonderzoek; proefschrift verdedigd in 2014)

Het startpunt van mijn promotieonderzoek was de vraag waarom er zo'n groot verschil lijkt te bestaan tussen wat mensen zeggen over het milieu ('heel belangrijk, ik moet ook milieuvriendelijk handelen') en hun gedrag. Op basis van vragenlijstonderzoek en experimentele studies concludeer ik dat de positieve dingen die mensen zeggen over het milieu wel degelijk voorspellend zijn voor hun gedrag, maar alleen in situaties waarin de kosten van dat gedrag relatief laag zijn.

Een digitale versie van mijn proefschrift is hier te vinden.

Laatst gewijzigd:25 juni 2022 15:35