Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. J.M.L. (Jeanette) den Toonder

dr. J.M.L. (Jeanette) den Toonder

Universitair Docent / Directeur Centrum voor Canadese Studies
Profielfoto van dr. J.M.L. (Jeanette) den Toonder
Telefoon:
E-mail:
j.m.l.den.toonder rug.nl

Theories of Gender and Intersectionality (BA jaar 3, 1e semester 2023-2024)

This course familiarises you with key theories and concepts in gender studies, including some of the most recent developments. We take the separation between sex and gender as our point of departure and continue to discuss different conceptualisations of gender relevant since then. We do so by reading different source texts and discussing them together. We aim to look beyond conceptualisations of gender as a separate category from e.g. class, race, sexuality by going beyond the white western canon.

Special topics 1a Canada and the US: Political Negotiations of (Cultural) Differences  (BA jaar 2, 2e semester 2023-2024) 

Deze module geeft een inleiding op de Canadese samenleving vanuit historisch en vergelijkend perspectief, waarbij de nadruk ligt op Transatlantische relaties met Europa en op de overeenkomsten en (culturele) verschillen tussen Canada en de VS. Studenten bestuderen verschillende onderwerpen zoals het verband tussen Franstalig en Engelstalig Canada en tweetaligheid, Vrije Handels Verdragen, populaire cultuur, media en nationale identiteit, representatie van ruimte en identiteit, en federale en provinciale politiek in relatie tot de autochtone bevolking. Op deze manier krijgen studenten inzicht in de complexiteit van de Canadese maatschappij en onderzoeken vraagstukken gericht op identiteit, Canada’s Transatlantische verhoudingen en de dynamische relatie met de VS.

Dit vak wordt aangeboden in het Engels.

Special topics 1b Canada's Cultural Mosaic: Diversity as Strength? (BA jaar 2, 2e semester 2023-2024)

Een van de meest belangrijke elementen van het Canadese federale beleid is zonder twijfel de invoering van officieel multiculturalisme in de jaren 1970. In 1988 nam de federale regering de Canadian Multiculturalism Act aan. De kern van deze Act was de officiële erkenning van het bestaan van verschillende culturen in een meervoudige samenleving. Om dit officieel multiculturalisme in een bredere context te begrijpen, moeten we eerst de basiswaarden ervan bestuderen. Dit zal worden gevolgd door een kritische discussie van culturele en talige minderheden in Canada, waarbij de volgende vraagstukken worden behandeld: liberaal multiculturalisme, multiculturele theorie en praktijk, postkolonialisme, gemengd ras en zogenoemde zichtbare minderheden. Deze module behelst tevens een comparatief perspectief, waarbij immigratiebeleid en kwesties van burgerschap in Canada, Europa en de VS worden bestudeerd. Ook zal de Canadese mozaïek in relatie tot de Amerikaanse melting pot worden bekeken.

Dit vak wordt aangeboden in het Engels.

Frans-Iraanse vrouwenliteratuur (MA, 2e semester 2023-2024)

Gedurende lange tijd was Frankrijk de uitgelezen plek voor de Iraanse elite die in Europa ging studeren. Het grootste deel van deze elite was Franstalig, en Frankrijk was de plek waarin ze politiek werden gevormd. Sinds de Iraanse revolutie van 1979 krijgt het beeld van Frankrijk nieuwe betekenis, omdat Iraanse intellectuelen in ballingschap tijdens de eerste jaren van de revolutie naar dit land vluchtten. In deze module zal de Iraanse Diaspora worden bestudeerd vanuit het perspectief van vrouwelijke Frans-Iraanse auteurs. Hierbij zal worden ingegaan op verschillende onderwerpen zoals gender politiek, de rol van vrouwelijke migrantenschrijfsters als cultuurbemiddelaars, religieuze en nationale representaties en symbolen, en de (on)mogelijkheid van een transnationaal stemgeluid. De case studies richten zich op de grafische roman/film Persepolis (2001/2007) van Marjane Satrapi, Chahdortt Djavann's roman Comment peut-on être français? (2006), Nahal Tajadod's autobiografische verslag Passeport à l'irannienne (2007) en Désorientale (2016) van Négar Djavadi.

Dit vak wordt aangeboden in het Frans.

Migrant and Minority Writers. Crossing Borders and Building Bridges in the Postcolonial Era (MA, 2e semester 2023-2024)

In this course we propose to examine the theory of cultural transfer in relation to migrant writing and the notion of minority cultures. We are interested in the role of migrant and minority writers as cultural transmitters and bridge builders between cultures. We will contextualize literature of migrant authors and descendants of ‘guest workers’ that for political and/or economic reasons have migrated to or within Western Europe and North America. We will also investigate to what extent literature of historical minorities can be contextualized in the same way. In order to define the notion of migrant and minority cultures and to have a critical tool-set ready, we will discuss theoretical texts that focus on different methodological approaches such as post-colonialism, hybridity, transculturality, subalternity, and Indigenous epistemologies. Particular attention will also be paid to the position of young post-migration writers in the literary field, and to literary and media discourse regarding urban youths and street culture values. We will examine texts written by authors that pinpointed cultural minorities in the postcolonial era, covering a variety of literary landscapes. 

Laatst gewijzigd:14 november 2023 13:37