Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons prof. dr. C.M. (Kees) de Glopper

prof. dr. C.M. (Kees) de Glopper

Emeritus hoogleraar Taalbeheersing van het Nederlands
Profielfoto van prof. dr. C.M. (Kees) de Glopper
E-mail:
c.m.de.glopper rug.nl

Kees de Glopper verzorgde colleges en begeleidde scripties en stages in de bachelor- en masteropleidingen Nederlandse Taal en Cultuur/Neerlandistiek en Communicatie- en Informatiewetenschappen/Communicatie en Educatie. Hieronder volgen omschrijvingen van de cursussen die hij de laatste jaren verzorgde of waaraan hij bijdroeg. Daarna volgt een lijst van  andere vakken die hij in het verdere verleden heeft verzorgd of waaraan hij heeft bijgedragen.

Taalvaardigheidsontwikkeling (2e jaar bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

In dit college verwerven studenten kennis en inzicht in de ontwikkeling van de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid van kinderen, de psychologische en sociale factoren die daarop van invloed zijn, en de mogelijkheden om ontwikkelingsprocessen te stimuleren en te sturen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de vaardigheid om vragen m.b.t. de taalvaardigheidsontwikkeling van kinderen op basis van gericht literatuuronderzoek in een mondelinge presentatie te beantwoorden.

Methodologie (2e jaar bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Het doel van de module is verwerven van inzicht in de methodologie van het onderzoek binnen de verschillende sub-disciplines van de Neerlandistiek. Overeenkomsten en verschillen in de kenmerkende methoden van onderzoek binnen de letterkunde, de taalkunde en de taalbeheersing worden belicht, op basis van de analyse van onderzoek. Thema’s: filologie, interpretatie en contextualisatie in letterkundig onderzoek, modelontwikkeling en toetsing in de taalkunde, empirische methoden van het taalgebruiksonderzoek.

Onderzoeksatelier (2e jaar bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Het onderzoeksatelier laat je proeven aan wat er in de praktijk komt kijken bij het verrichten van taalkundig, letterkundig of taalbeheersingsonderzoek. De bedoeling is dat je, ter voorbereiding op je afstudeerscriptie, ontdekt waar je talenten op onderzoeksgebied liggen en dat je de nodige ervaring opdoet als beginnend onderzoeker.
Je gaat meewerken aan het lopende onderzoek van docenten of van promovendi. Werkzaamheden die hierbij een rol zullen spelen, zijn bijvoorbeeld:
- het bestuderen, samenvatten en bediscussiëren van de wetenschappelijke literatuur die het vertrekpunt vormt van het onderzoek waaraan je meewerkt
- het bedenken en formuleren van relevante onderzoeksvragen
- het verzamelen en/of ontsluiten van onderzoeksdata of bronnenmateriaal
- het analyseren en interpreteren van onderzoeksdata of bronnenmateriaal

Language and Literacy Development (2e jaar bacheloropleiding Communication and Information Sciences)

This course aims at the development of knowledge and understanding of: (a) the nature, functions and development of literacy; (b) the social and psychological factors that have an impact on the use and development of literacy ; (c) the consequences of literacy. In this course we will look at literacy from different theoretical perspectives. Sociocultural, cognitive and linguistic approaches to the study of literacy will be discussed. Lectures and seminars will introduce the participants into theories, methods and current issues in literacy research.

Writing: Context, Process and Text (masteropleiding Communicatie en Educatie)

In this course we will look at writing from different theoretical perspectives. Sociocultural, cognitive, and linguistic approaches to the study of writing contexts, writing processes and texts will be discussed. The reading materials and seminars will introduce you into theories, methods, and current issues in writing research. In the seminars you will also apply your knowledge of theories and issues in writing research, and get acquainted with qualitative and quantitative tools and technologies for the elicitation, registration, and analysis of writing data. In the second block, you will design, execute, and report an empirical study.

Lijst van eerder verzorgde vakken

Perspectieven op Nederlands (bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Academisch schrijven en presenteren 1 (bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Academisch schrijven en presenteren 2 (bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Pragmatiek (bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Benaderingen Taal en Taalgebruik (bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Specialisatiecollege Taalbeheersing (bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Tekstanalyse en tekstverbetering (bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Geletterdheidsontwikkeling (bacheloropleiding Nederlandse Taal en Cultuur)

Retorica (master Nederlandse Taal en Cultuur)

Tekstverwerking, tekstproduktie en taalvaardigheid (master Nederlandse Taal en Cultuur)

Ontwerp, analyse en evaluatie (master Nederlandse Taal en Cultuur)

Conflict en coöperatie in mondelinge interactie (master Nederlandse Taal en Cultuur)

Neerlandistiek in de e-Humanities (master Nederlandse Taal en Cultuur)

Nederlands in de maatschappij (master Nederlandse Taal en Cultuur)

Taalgebruik in maatschappij en onderwijs (master Nederlandse Taal en Cultuur)

Persuasive Communication (bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen)

Document Design (master Communicatie- en Informatiewetenschappen)

Begrijpelijke taal (master Communicatie- en Informatiewetenschappen)

Sociopolitical aspects of language teaching (master Applied Linguistics)

Het geheim van de retorica (universitaire minor)

Gelijk hebben en gelijk krijgen (Honours College)

Nederlandse Cultuur en Maatschappij (Dutch Studies)

Communication in and about the Netherlands (Dutch Studies)

Laatst gewijzigd:16 april 2023 09:47