Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenPubliekseducatieUniversiteitsmuseumOnderwijs

Basisonderwijs

Groep 1 t/m 4

Rondneuzende wijsneuzen
Rondneuzende wijsneuzen

Dit is een eerste kennismaking met het museum rondom het thema verzamelen. Kinderen ontdekken wat een museum is en welke verzamelingen je er tegenkomt. Na een algemene klassikale inleiding gaan de kinderen in drie groepen met behulp van testjes de museumcollectie ontdekken. De school dient te zorgen voor drie begeleiders. Duur 1 uur.

Groep 5/6 en 7/8

De school kiest één van de "hands-on" museumles met proefjes en testjes om niet alleen veel te zien, maar vooral veel te ontdekken! Na een inleiding rondom het gekozen thema, bekijken de leerlingen het museum in vijf groepen met museumboekjes voor groep 5/6 of 7/8. Elk les biedt een route door het hele museum, met speciale aandacht voor het gekozen thema. Leerkrachten wordt verzocht om voor het bezoek de klas in te delen in vijf groepen. Het programma duurt ca. 1,5 uur.

Duur: 1,5 uur
Twee tijdblokken start om 9.00u of 10.30u
Kosten: € 20,- per groep + € 1,-  p.p. incl. lesmateriaal.
Alleen op afspraak.
Min. 15 pers. max. 30 pers.

Boekingsformulier

Museumlessen:

Gelukkig Gezond
Gelukkig gezond! Educatief programma bij de tentoonstelling 'Gelukkig Gezond!'

Het programma bestaat uit een voorbereidings- en een museumles. In de voorbereiding krijgen leerlingen inzicht in hun eigen gezondheid door 7 dagen een logboek in te vullen over voeding, beweging, slaap en de invloed van de omgeving en het weer op de eigen gezondheid. In de museumles doen de leerlingen vervolgens verder onderzoek naar de invloed van omgevingsfactoren op de gezondheid. Is healthy ageing iets van nu of van alle tijden? Meer informatie

kraak de code
Kraak de code! Over uitvindingen en ontdekkingen

Simpele objecten die we dagelijks gebruiken hebben vaak een hele geschiedenis waar we niks van weten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de bril. We starten met een inleiding over uitvindingen door de tijd heen. Wat was er bijvoorbeeld eerst? Het vliegtuig of de stoomtrein? In kleine groepjes voeren leerlingen vervolgens praktische en interactieve opdrachten uit in het museum aan de hand van een werkboekje. Leerlingen kraken met de juiste antwoorden de code om de uitvindingen-tijdlijn compleet te maken.


ontdek het museum
Ontdek het museum

Wat is er te zien in het universiteitsmuseum? In dit overkoepelende programma onderzoek je van alles dat te maken heeft met het menselijk lichaam, natuur en techniek en de ruimte.


Project natuur en techniek
Natuur en Techniek

Kun je stroom zien? Kun je zelf stroom opwekken? Wat is luchtdruk? Waarom hebben vogels holle botten? Een project vol verwondering, onderzoek en proefjes. Indien gewenst kan er ook aandacht besteed worden aan bijvoorbeeld duurzame energie, ontdekkingen en uitvindingen, etc.


Project menselijk lichaam
Het menselijk lichaam

Hoe werkt je lichaam? Hoe zie je er van binnen uit? Hoe bewegen je botten? Kun je vertrouwen op je zintuigen? Breng een bezoek aan de spreekkamer van Aletta Jacobs, griezel bij skeletten en luister hoe het hart van je klasgenoot klopt.


Project planeten en satellieten
Planeten en satellieten

Hoeveel weeg je als je op de maan zou staan? Hoe groot is ons zonnestelsel? Waarom zweven er satellieten om de aarde? Een project over de ruimte waarin je veel ontdekt over ons zonnestelsel, de zon, de maan en maanfasen. Met acht planeten in de hand ga je de onderlinge afstanden onderzoeken. Je ontdekt van alles over astronauten en ruimteonderzoek. Zeer geschikt als inleiding op een schoolproject over de ruimte.


mummie
Mummies en maskers

Waarom gaven de Egyptenaren grafgeschenken mee aan de overledenen? Hoe wordt een lichaam gemummificeerd? Waarom dragen Afrikanen soms maskers? Waarom speelt voorouderverering in veel Afrikaanse stammen een grote rol? In dit project besteden we aandacht aan Afrika, godenverering en het oude Egypte.


Laatst gewijzigd:12 juli 2017 13:15