UniversiteitsmuseumOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Universiteitsmuseum
Universiteitsmuseum Collecties Gronings academisch erfgoed

Gronings academisch erfgoed

De afdeling Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek beschikt over duizenden manuscripten, wiegedrukken, geografische kaarten en bijzondere druksels.
Het Universiteitsmuseum beheert een indrukwekkende hoeveelheid objecten: kunstvoorwerpen, preparaten, hoogleraarsportretten en wetenschappelijke apparaten.
Een groot deel van de academische erfgoedcollecties is gedigitaliseerd en openbaar toegankelijk via Digitale collecties.
In Academische collecties kunt u online zoeken door collecties van negen universiteiten, waaronder van de RUG de collectie van het Universiteitsmuseum.
Verder wijzen we u graag op de Catalogus Professorum Academiae Groninganae, met biografische en iconografische gegevens RUG hoogleraren vanaf 1614, en onze eerste bibliotheekcatalogus, de Syllabus Librorum Academicorum uit 1619.
Tot slot: het Universiteitsmuseum bezit verscheidene oudere collecties, die deels ook online te bekijken zijn, zoals de etnologische, anatomische en medische collectie.