Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

Met je mond vol Nederlands

Masterstage en -scriptie Applied Linguistics

Al een tijdje wonen ze in Nederland, zes hoogopgeleide, Syrische vluchtelingen (en één Iraanse). Mensen met een medisch wetenschappelijke achtergrond, die vaak al aan het werk waren als tandarts, verloskundige of apotheker. Als je dat werk in Nederland voort wil zetten, moet je natuurlijk heel goed Nederlands spreken. Je moet je patiënten immers goed begrijpen en zij jou. Daarom zijn deze zeven vluchtelingen erg gemotiveerd om snel Nederlands te leren. Ze volgen een taalcursus bij het Talencentrum van de Rijksuniversiteit en daarnaast hebben ze een taalcoach via Humanitas die hen verder helpt hun Nederlands te verbeteren en hun plek in de Nederlandse maatschappij te vinden.

Maar ze willen méér. Naast deze lesuren willen ze het liefst zoveel mogelijk in contact komen met Nederlanders om hun spreekvaardigheid te kunnen oefenen en verbeteren. En dat is niet zo gemakkelijk, want Nederlanders schakelen snel over naar het Engels. En als ze wel Nederlands blijven praten, sta je als beginner toch snel met je mondvol tanden! De groep klopte met hun Humanitas taalcoach aan bij de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur & Communicatie.

De studenten, Syrische taalleerders en opdrachtgevers

Studenten en vluchtelingen helpen elkaar

De vraag om hulp bij het Nederlands bleef niet lang liggen. Binnen een week meldden zich drie enthousiaste studenten Toegepaste Taalwetenschap. Kristy Kuik, Alies Post en Stephanie Berghuis wilden graag hun theoretische kennis over hoe je een vreemde taal leert in praktijk toepassen. De eerste ontmoeting tussen beide groepen was hartelijk. Er werd afgesproken dat de studenten en de vluchtelingen elkaar zouden gaan helpen, met extra gespreksbijeenkomsten, feedback en onderzoek.

De studenten pakten deze vraag op als een stageopdracht, waarbij ze een tiental bijeenkomsten op twee taalniveaus ontwikkelen en uitvoeren. Elke week verzorgen ze twee uur durende sessies rond actuele en nuttige thema's als verkiezingen, zorgverzekeringen of onderwijs. Tijdens deze bijeenkomsten wordt er vooral veel gepraat en veel geluisterd, uiteraard uitsluitend in het Nederlands. Alies, Kristy en Stephanie zoeken om beurten leuke input over belangrijke (inburgerings)onderwerpen in de vorm van filmpjes, artikelen en bijbehorende opdrachten. Op deze manier wordt door veel overleg en onderlinge communicatie de taal geleerd, in plaats van te focussen op de grammatica. De groep voorziet op hun beurt de studenten steeds weer van feedback en wensen, waardoor ze er veel van leren. (hier nog een citaat)

Voor meer mensen nuttig onderzoek

Natuurlijk is het de bedoeling dat meer mensen profijt hebben van dit project. Daarom werken de studenten naast de bijeenkomsten ook aan een onderzoek. Het gaat daarbij om de centrale vraag: Wat moet je eigenlijk weten om effectief een taal te leren? Het doel is om een zogenaamd knowledge mobilisation plan te ontwikkelen over specifiek de invloeden van motivatie, taalangst en feedback op het leren van een taal. De studenten verzamelen daarvoor een enorme wolk van informatie, uit de praktijk en uit de wetenschappelijke literatuur. Ze filteren daaruit de belangrijkste aspecten voor de mensen die een taal leren of daarbij helpen. Daarna zoeken ze naar toegankelijke manieren om deze informatie te presenteren in verschillende vormen. Het Talencentrum denkt natuurlijk mee en biedt de mogelijkheid om de informatie via verschillende kanalen te verspreiden. Wordt het een blog, een filmpje, een kort artikel of een presentatie? Of een combinatie van verschillende communicatie? Het doel is in ieder geval om taalleerders, maar ook docenten, op een eenvoudige manier meer grip te geven op het leerproces.

De deelonderwerpen: motivatie, taalangst en feedback zijn niet willekeurig gekozen. Omgaan met deze aspecten is erg belangrijk voor het succesvol leren van een taal. Bovendien kunnen de studenten daarover ook een scriptie schrijven. Een prachtig afstudeeronderwerp waarbij de vluchtelingen hen helpen door teksten in te leveren en vragenlijstjes in te vullen.

Zo hopen we dat niemand aan het eind van het project met zijn mond vol tanden staat. Maar met een diploma en een mond vol Nederlands!

Laatst gewijzigd:06 augustus 2021 14:55