Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

Jetses' blik op Groningen rond 1880

Afstudeertraject master geschiedenis voor de Cornelis Jetses Stichting en het Nationaal Onderwijsmuseum

De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie zocht in opdracht van de Cornelis Jetses Stichting en het Onderwijsmuseum een student geschiedenis voor een bijzondere stage-opdracht.

Cornelis Jetses en Groningen

Veel mensen kennen Cornelis Jetses als illustrator van Ot en Sien, de afbeeldingen voor het leesplankje aap noot mies of de schoolplaat “Ter Walvischvaart”. Voor veel Nederlanders is Jetses op deze manier verbonden aan hun schooltijd en de illustraties zijn een deel geworden van ons collectieve geheugen. Veel minder mensen weten echter dat Jetses opgroeide in een arbeidersgezin in de stad Groningen. Door zijn uitzonderlijke tekentalent kon hij met een beurs de avondschool van Academie Minerva doorlopen en van daaruit terechtkomen in kunstenaarskringen in Duitsland en Nederland.

Een beduimeld boekje met een schat aan gegevens

De Cornelis Jetses Stichting vond in de nalatenschap een handgeschreven boekje, waarin Jetses aan het eind van zijn leven liefdevol en met oog voor detail terugkijkt op zijn kindertijd in een arme arbeidersfamilie in de stad Groningen. De autobiografie is een interessante bron die een beeld geeft van het karige arbeidersbestaan en het leven van een arbeiderskind in Groningen in de laatste decennia van de negentiende eeuw. Met smaak vertelt Jetses over de buren, winkels, vriendjes, schooltijd en spelletjes en hij schetst een prachtig beeld van de stad in die tijd. Zijn verhalen bevatten ook een schat aan details over een onderwerp waar slechts enkele bronnen van zijn: een kinderleven in de stad Groningen in de jaren zeventig en tachtig van de negentiende eeuw. Deze herinneringen aan zijn jeugd in Groningen zijn nooit uitgegeven en daar willen we nu verandering in brengen.

Meer informatie over de opdrachtgevers Cornelis Jetses Stichting & Nationaal Onderwijsmuseum.

Jetses in de publiciteit

Geschiedenisstudent Bob Verschoor is druk aan de slag gegaan met het onderwerp. Alle herinneringen in het boekje heeft hij in context geplaatst. Hij studeerde er op af en zijn scriptie verscheen in oktober 2014 ook als boek bij uitgeverij Profiel: Dicht bij huis, het Groningen van Cornelis Jetses. Naast het boek was er van 4 oktober 2014 t/m 1 februari 2015 ook een tentoonstelling over Cornelis Jetses in het Scheepvaartmuseum met Bob als gastconservator.

In 2013 presenteerde Bob zijn onderzoek tot dan toe aan de hand van een poster. In het Jaarbericht van de Wetenschapswinkels staat een uitgebreider artikel over het onderzoek naar Jetses.

Verschillende media hebben aandacht aan het project besteed. Een greep uit de vele stukken:

Laatst gewijzigd:12 september 2022 10:48