Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

Zout Express brengt wetenschap naar basisschool

21 augustus 2014

Alweer voor de zevende keer is op basisscholen in Noord-Nederland zout weer het startthema na de zomervakantie. De Zout Expres is weer 'on tour' en leerlingen gaan weer prachtige zoutkristalconstructies maken. Zes weken lang zijn zij echte wetenschapper in de dop: zelf maken, observeren en ontdekken. De Zout Express en zoutkristalgroeiwedstrijd zijn een initiatief van AkzoNobel en de Rijksuniversiteit Groningen. Het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant ondersteunen dit 'zout festival' .

De Zout Express

De Zout Express bezoekt tijdens die zes weken ruim 60 scholen in Groningen, Friesland en Drenthe. Een zoutige les, met proefjes waarin zout centraal staat, dat is het motto in de truck. ‘Zout blijft een prachtig onderwerp en prikkelt de nieuwsgierige leerling. Zout vind je eigenlijk in alles: taal, geschiedenis, aardrijkskunde, geologie, religie en bovenal wetenschap’, aldus Theo Jurriens, oftewel Mister Zout van de RUG.

Groeiwedstrijd

De wetenschap speelt een belangrijke rol in de zoutkristalgroeiwedstrijd: leerlingen ontwerpen hun eigen experiment, volgen dit, doen waarnemingen en maken zo kennis met de basisvaardigheden van een wetenschapper. De waarnemingen worden vastgelegd in een eigen ‘zout-blog . Eind oktober volgt dan de verkiezing beste zouter van Noord-Nederland. Het zout-blog en de presentatie in de finale zijn bepalend voor de uitverkiezing.

Het succes van het zout is ook terug te zien op de scholen. Op veel scholen zijn de zoutles en zoutkritstalgroeiwedstrijd opgenomen in het lesprogramma van de school. Enkele scholen zijn zelfs hofleverancier van finalisten. CBS Roemte in Loppersum, waar maandag 25 augustus de Zout Express start, is daar een goed voorbeeld van.

Zout expositie in de Bernoulliborg (archieffoto)

Prikkelen

'Ons zout is een prachtig natuurproduct. De Zout Expres met de gastles in de truck belicht alle facetten van de zoutwinning en brengt leerlingen in aanraking met basisbegrippen uit de natuur- en scheikunde’, zegt Fester Oosterhuis van AkzoNobel te Delfzijl. 'En aan het eind van de les beseffen ze dat zout meer is dan het zout op het eitje of op de weg. En we hopen natuurlijk dat we de leerlingen prikkelen om later een technisch beroep te kiezen’

De Zout Expres is een van de twee rijdende laboratoria van die via Science LinX, het science center van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG, door Nederland rijden. De Jouw Energie van Morgen Truck richt zich op middelbare scholen met een lesprogramma over energie. Deze truck wordt gesponsord door GasTerra, de overeenkomst is onlangs weer met drie jaar verlengd.

Zie ook: www.zoutkristallen.nl en www.jouwenergievanmorgen.nl

Laatst gewijzigd:19 december 2018 17:01