Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

Leerlingen nemen een kijkje bij ScienceLinX en Robotlab

14 januari 2014

Een groep middelbare scholieren van onder meer het Leeuwarder Lyceum, bezocht op 9 januari de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG. Zij bekeken de opstellingen van het ‘science center’ScienceLinx en bezochten het Robotlaboratorium.

Computerprakticum

De opstellingen van ScienceLinx geven een beeld van onderzoek dat wordt gedaan aan de universiteit, terwijl robots in het Cognitive Robotics Laboratory van de opleiding Kunstmatige Intelligentie inzicht geven in de hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van robotica.

De leerlingen van het Leeuwarder Lyceum keken hun ogen uit bij het aanzien van de quadrocopter en de menselijke robots. ‘Kunnen we niet een chip inbouwen waardoor we sterker worden?’ Was een vraag die werd gesteld tijdens een rondleiding in het Robotlaboratorium.

‘Deze menselijke robots zijn net als ons, ze hebben een hoofd met ogen, armen en benen, maar zij kunnen nog meer waarnemen dan wij. Ze hebben namelijk ultrasone sensoren, die werken op de zelfde manier als de echolocatie van vleermuizen’, legt de rondleider van Science LinX (een masterstudent Kunstmatige Intelligentie) uit. ‘Ze zenden een ultrasoon geluid de omgeving in en dat weerkaatst dan van bijvoorbeeld een muur. Wanneer de vleermuis, of in dit geval de robot het weerkaatste geluidje hoort, weet hij waar de muur ongeveer zit’. (Kijk hoe mensen navigeren met ultrageluid bij dit Science LinX proefje!)

Mindball

Ook later op de dag vlogen de vragen je om de oren, zoals bij het Mindball spel, onderdeel van de Science LinX tentoonstelling. Deelnemers moeten een balletje naar het ‘doel’ van de tegenstander sturen door helemaal niets te denken. ‘Hoe werkt dat met je hersenen als je het balletje bestuurt?’ Het antwoord: een band om het voorhoofd meet de hersenactiviteit en de computer onder de speltafel vertaalt dit in beweging van de bal.

‘Zijn robots niet gevaarlijk?’, was een vraag die bij de menselijke Nao werd gesteld. Wie de amper een halve meter hoge en soms wat onbeholpen robotjes ziet, krijgt al snel door dat ze voorlopig de wereld nog niet gaan veroveren. Je kon merken dat de leerlingen ook erg geïnteresseerd waren in de wetenschappelijke opstellingen van ScienceLinx. Er zijn net twee nieuwe opstellingen geplaatst. Naast een model van sterrenbeeld Grote Beer is er de Globe Cell 4D, een projectie van een cel op een bol waarmee je in kunt zoomen in een cel om te kijken wat er allemaal in zit.

De leerlingen gingen zichtbaar enthousiast naar huis met meer kennis over wat ze in de toekomst kunnen doen met de kennis die ze vandaag op school leren.

Tekst: Robert Musters

Klassen die langs willen komen bij Science LinX kunnen dat aanvragen via het boekingsformulier.

Laatst gewijzigd:21 december 2018 09:14