Science LinX nieuwsbrief voor Juni 2013

30 mei 2013

De Nacht van Kunst en Wetenschap

Hoe smaakt energie? Dat kan je proeven tijdens de Nacht van Kunst en Wetenschap. In de Der Aa kerk staan eetbare zonnecellen op het menu!

Het kan je bijna niet ontgaan zijn. Aanstaande zaterdag (1 juni) vindt in Groningen weer de Nacht van Kunst en Wetenschap plaats, dit jaar met als thema ‘Energie’. Kunstige wetenschappers, wetenschappelijke kunst en alles daartussen in optredens, presentaties, debatten en natuurlijk: de Der Aa kerk die door Science LinX is omgebouwd tot een kerk der wetenschap.

Science LinX presenteert hier de tijdelijke expositie Material Matter(s), die eerder te zien was in de Bernoulliborg. Dans op de energie-producerende dansvloer, zie een glazen staaf op een magische manier verdwijnen en bestudeerd moleculen via de Nanofoon.

Verder zijn er bijvoorbeeld de E-tapas, eetbare zonnecellen gemaakt van een bijzondere Groningse bes. Tongstrelende energie! En stap op een fiets om de stroom te genereren die nodig is om je frikadel te frituren.

Hans Clevers, president van de KNAW, komt in het Debatlabb on tour debatteren met RUG rector Elmer Sterken onder leiding van Jan Douwe Kroeske. En er is nog veel meer te zien.

Filmpjes!

Het opwekken van energie uit beweging is het onderzoeksterrein van RUG-onderzoeker Beatriz Noheda. Dit Science LinX filmpje legt uit wat zij doet. En bij Unifocus komt zij zelf aan het woord.

Tot slot

Kijk ook eens bij de Silent Data Disco, georganiseerd door het InfoVersum. Dit hypermoderne 3D theater, momenteel in aanbouw op het Ciboga-terrein in Groningen, is een initiatief van RUG-sterrenkundige Edwin Valentijn.

Nieuws

Subsidie voor nieuwe auto

Hoogleraar organische chemie Ben Feringa heeft een TOP subsidie van bijna 8 ton gekregen. Hiermee kan hij een verbeterde versie van zijn moleculaire autootje maken. Lees hoe hij bouwt met moleculen op de Science LinX website.

Studenten snuffelen aan bedrijven

Studenten vormen de brug tussen universiteit en bedrijfsleven in het BioBrug programma. Hoogleraar Gert Jan Euverink legt uit hoe het werkt, en hoe dit bijdraagt aan een meer duurzame economie.

Waar komt de maan vandaan?

Heb je er ooit over nagedacht hoe de maan is ontstaan? Dat is nog steeds een mysterie. Maar Rob de Meijer, emeritus hoogleraar, heeft een bijzondere hypothese: de maan ontstond toen een natuurlijke kernreactor in de aarde ontplofte. Hij publiceerde er onlangs over in een wetenschappelijk tijdschrift.

Herschel is nu echt gestopt

Het zat er al aan te komen, maar de infrarood ruimtetelescoop Herschel is er op 29 april mee opgehouden. Lees over deze succesvolle ruimtemissie met een flinke Groningse component op onze website.

Subsidies!

Griep

Onderzoekers van het Groningen Research Institute of Pharmacy krijgen maar liefst 1,5 miljoen euro voor de ontwikkeling van een nieuw griepvaccin. Prof. E. Hak (Pharmacoepidemiology and Pharmacoeconomics) en Prof. E. Frijlink (Pharmaceutical Technology and Biopharmacy) krijgen het geld om een universeel vaccin te maken. Prof. A. Huckriede (Molecular Virology), verbonden aan het UMCG, krijgt een half miljoen euro voor haar bijdrage aan dit project van in totaal 6 miljoen euro. Het geld komt het het zogeheten ‘zevende kaderprogramma’ van de Europese Unie.

VIDI’s

Drie RUG-onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) hebben een VIDI subsidie van maximaal 800.000 euro gekregen van onderzoekfinancier NWO. Dit zijn de projecten:

> Dr A. Kortholt, Cell biology ( Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute ) - The biochemical unravelling of Parkinson’s disease
> Dr S. Papanikolaou, Theory of Condensed Matter ( Zernike Institute for Advanced Materials ) - Universal oscillations due to structural relaxations
> Dr J.W. Veening, Molecular Genetics ( Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute ) - How bacteria take shape

Lustrumquiz Kenniscafé:

Het KennisCafé van Studium Generale bestaat dit voorjaar precies vijf jaar. Vanaf de oprichting is Science LinX als partner bij het KennisCafé betrokken. Om het eerste lustrum te vieren vond op 23 mei de Grote KennisQuiz plaats. Teams van drie alfa's, bèta's en gamma's van RUG en Hanze namen het op tegen elkaar en een studententeam (met een alfa, een bèta en een gamma). Een spervuur aan vragen die de deelnemers als team of individueel moesten beantwoorden, leidde tot een spannende wedstrijd. Bij de laatste vraag stonden de alfa's en de studenten samen aan kop. De studenten wisten echter beter hoe een bombaardeerkever z'n lading laat ontploffen en gingen er met de winst vandoor.

Het KennisCafé is tijdens de zomermaanden gesloten, maar opent de deuren weer op donderdag 26 september om het thema 'onverklaarbare lichamelijke klachten' te behandelen. Zie voor meer informatie de agenda van Studium Generale.

Shell Eco Marathon:

Ook dit jaar was Science LinX aanwezig bij de Shell Eco Marathon in Rotterdam. Basisscholieren bezochten deze zuinigheidswedstrijd, en konden bij de Science LinX tafels spelen met het videofilter en via het 'energie transitie model' de balans vinden tussen zuinige lampen, isolatie en energiebronnen. Lees het verlag op onze website.

Unifocus

Unifocus is het videomagazine van de RUG. Een greep uit de onderwerpen van de afgelopen maand.

Het filmpje over het onderzoek naar oogsten van energie uit beweging door Beatriz Noheda is al eerder genoemd.

.

Microbioloog Marnix Medema legt voor de camera uit wat zijn werk op het snijvlak van microbiologie, bio-informatica en biotechnologie inhoudt. Medema promoveert binnenkort aan de RUG en vertrekt dan twee jaar naar het Max Planck instituut Institut für Marine Mikrobiologie in Bremen, dankzij een Rubicon subsidie van NWO. Voor 75 cent (betaalmuur!) is ook een interview met hem in het Nederlands Dagblad te lezen.

.

De Groningse wetenschapshistoricus Arjen Dijkstra won samen met student Yoran Staas de Bessensap Filmwedstrijd met een korte video over de universiteit van Franeker, in de Gouden Eeuw het middelpunt van de wiskunde in Nederlandse Republiek.

Agenda

15 + 16 juni: Indian Summer Labb. De afgelopen jaren was Science LinX present op het Lowlands festival, in het Llowlab. Dit jaar is een ander festival aan de beurt: Indian Summer in Broek op Waterland. Het programma van het Indian Summer Labb wordt binnenkort bekend gemaakt op de site van het festival

.

17-21 juni: The Antikythera Mechanism: Science and Innovation in the Ancient World. RUG-sterrenkundigen zijn mede-organisatoren van een symposium in Leiden over het 'Antikythera mechanisme'. Dit is een bijzonder instrument, waarmee de oude Grieken vermoedelijk de stand van zon, maan en planeten konden berekenen. Lees er meer over op de website van organisator en RUG-hoogleraar sterrenkunde Rien van de Weijgaert.

Blaauw Sterrenwacht

De temperatuur suggereert misschien anders, maar het begint al aardig te zomeren. Komende maand hebben we alweer de langste dag van het jaar. Dit betekent ook dat het 's nachts niet meer echt donker is. Er zijn dan ook even geen sterrenkijkavonden bij de Blaauw Sterrenwacht. In september beginnen die weer! Houd de website in de gaten.

Bèta’s on the road

De Faculty of Science and Engineering komt ook naar je toe: de ‘Jouw energie van morgen’ truck (eerder bekend als RUG Discovery truck) bezoekt middelbare scholen met een lesprogramma over energie, dat goed aansluit bij de vakken natuurkunde en scheikunde.

De Zout Express bezoekt basisscholen met de wondere wereld van het zout. Leerlingen uit groep 7 en 8 kunnen kennismaken met zoute wetenschap.

Ten slotte is er het reizend planetarium van het Kapteyn Instituut voor sterrenkunde van de RUG. In de opblaasbare koepel maak je een reis door het universum. Het programma is geschikt voor basisscholen en VO.

Bèta's @ Bernoulliborg

Kom ook eens langs in de hal van de Bernoulliborg, waar je een groot aantal wetenschappelijke opstellingen van Science LinX zult aantreffen. Speel een potje 'brain ball', maak een wervelstrom of bekijk een infrarood satelliet.

Beta's online

Science LinX op Facebook

Science LinX is ook actief op Facebook. Ga naar onze Facebook pagina en 'like' ons om op de hoogte te blijven van alles wat er bij Science LinX gebeurt!

Science LinX op Twitter

Volg ons op Twitter voor de laatste ontwikkelingen! @ScienceLinX

Science LinX in je mailbox

Kent u mensen die mogelijk interesse hebben in de Science LinX nieuwsbrief? Stuur deze dan gerust door. Iedereen kan zich abonneren via onze site.

De volgende nieuwsbrief verschijnt eind juni 2013.

Laatst gewijzigd:14 december 2020 14:28