Skip to ContentSkip to Navigation
Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

Verslag masterclass Robotica

23 april 2013

‘Giggle, giggle’ ‘Thank you’ Dit zijn een paar woorden uit het vocabulaire van de Nao (spreek uit als het Engelse ‘now’) robots die scholieren gingen programmeren tijdens de Masterclass Robotica.

Vijftien leerlingen van het Praedinius Gymnasium uit Groningen en het Stellingwerfcollege uit Oosterwolde deden mee aan de masterclass Kunstmatige Intelligentie: Robotica. Omdat ze het interessant leek, of zoals twee meiden zeiden: ‘Omdat we misschien Kunstmatige Intelligentie willen studeren’.

De scholieren kregen een introductie in de robotica van docent Kunstmatige Intelligentie Tijn van der Zant. Hij vertelde over de ontwikkeling van robots, vooral vanaf de tweede wereldoorlog tot nu. Alan Turing speelde hierin een belangrijke rol. Hij ontwikkelde de Turing test , bedoeld om te testen of een robot kan doorgaan voor een mens.

Onderzoekers zoals Tijn van der Zant willen robots kunnen programmeren en kunnen inzetten, bijvoorbeeld bij zorg. Maar een fundamenteel probleem hierbij is dat een robot altijd achter de feiten aanloopt. Want je maakt een model van de omgeving in het geheugen van de robot, maar daar gaat tijd overheen. Ondertussen zijn er dingen veranderd en de robot kan hier niet op inspelen. Zet je je voet voor de robot, dan rijdt-ie er zomaar overheen

Tijn van der Zant geeft zijn introductie
Tijn van der Zant geeft zijn introductie

Na de introductie gingen de leerlingen zelf aan de slag onder begeleiding van student Robert Musters. Ze mochten zelf Nao robots programmeren! Na wat uitleg van Robert kregen ze allemaal een Nao toegewezen. Voorzichtigheid was geboden, want aan elke Nao hangt een prijskaartje met vier nullen. Die boodschap werd met verve opgepakt en de scholieren koesterden de Nao robots en behandelden de kleine mannetjes liefdevol want ‘ze zijn ook zo schattig’.

De leerlingen konden via een gebruiksvriendelijk computerprogramma allerlei opdrachten programmeren, zoals zitten, staan, liggen. Of reageren op aanraking waardoor je ze regelmatig ‘giggle’ hoorde zeggen. En ze kregen ook ingewikkeldere opdrachten, zoals het volgen van geluid, of het reageren op een bepaalde kleur bal. Deze video laat er iets van zien.

Een groepje leerlingen bedacht zelf een opdracht waarbij de Nao een doos moest detecteren en daar dan omheen moest lopen. Hilarisch was wel dat de leerling de robot zo goed in de gaten hield dat hij zijn hand ervoor hield die de Nao voor een doos aanzag. Maar al doende leert niet alleen de robot, maar ook de mens. En deze laatste heeft het voordeel een geheugen te hebben, dus dit “probleem” werd na een paar keer gesignaleerd en opgelost. Ook dat resultaat is te zien op een filmpje. Al met al een zeer interactieve en vrolijke middag!

De volgende masterclass van Science LinX gaat over Nanotechnologie en vindt plaats op donderdag 16 mei van 13.00 tot 16.15. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar! Zie de Science LinX agenda voor meer informatie.

Zelf aan de slag met een Nao robot
Zelf aan de slag met een Nao robot
Laatst gewijzigd:21 december 2018 10:13

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...