Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Zoutsculptuur in de Bernoulliborg

21 november 2012
Het mega zoutkristallen experiment

Tijdens de finale van de zoutkristallenwedstrijd voor scholieren, op 7 november, is in de hal van de Bernoulliborg (Zernike Campus RUG) een 'zoutsculptuur' gemaakt. Een etalagepop achter een tafel met onder meer borden en glazen is voor dit 'mega zoutkristallen experiment' gedrenkt in een verzadigde zoutoplossing. De dagen na de finale was de groei van zoutkristallen op deze objecten te volgen via een webcam (zoutaanhetwerk.nl).

Science LinX ging twee weken na de start van het experiment kijken bij het experiment en maakte een fotoreportage van de stand van zaken. De man achter de Zout Express, Theo Jurriens, deed eerder al een vergelijkbaar experiment voor de Duitse zender Pro Sieben.

Zoutpotje en zoutkristallen.

.

Glazen half vol met zoutkristalllen. De 'pijpenraggers' absorberen zout water, het water verdampt waardoor zich zoutkristallen vormen.

.

Een bord vol zoutkristallen.

Zout speelgoed

.

Een fiets vol zoutkristallen.

.

Deze vijfde zoutkristallen wedstrijd was een initiatief van de Zout Express van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen. Sponsors zijn AkzoNobel, Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant.

Foto's met een hogere resolutie zijn te vinden in de Science LinX Flickr pagina.

Laatst gewijzigd:23 december 2016 12:36