Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Maxim Mostovoy bij meest geciteerde Nederlandse wetenschappers

01 november 2012
Maxim Mostovoy, Foto Nynke Kuipers

Theoretisch natuurkundige Maxim Mostovoy, verbonden aan het Zernike Inistitute for Advanced Materials en werkzaam aan het Centrum voor Theoretische Natuurkunde van de RUG, hoort bij de tien meest geciteerde Nederlandse wetenschappers. Dat meldt De Volkskrant op 27 oktober.

De krant liet het Leidse Centrum voor Wetenschaps- en Techniekstudies (CWTS) alle ongeveer 8000 Nederlandse hoogleraren tegen het licht houden via een citatie-analyse. Hierbij wordt gekeken hoe vaak wetenschappelijke publicaties van een hoogleraar door collega’s worden geciteerd.

In de top-10 van De Volkskrant staan acht natuurkundigen, een microbioloog en een oncoloog. Op nummer één staat Andrei Geim, winnaar van de Nobelprijs voor Natuurkunde in 2010. De Rus Geim werkte enkele jaren aan de Radboud Universiteit Nijmegen en hield daar een Nederlands paspoort aan over.

Ook Mostovoy (1963) is geboren in Rusland, maar heeft nu de Nederlandse nationaliteit. Zijn werk richt zich op de eigenschappen van materialen.

Maxim Mostovoy studeerde nucleaire fysica aan de Novosibirsk State University en promoveerde in 1998 aan de Rijksuniversiteit Groningen. Van 1985-1998 was hij onderzoeker bij het Budker Institute in Novosibirsk. Van 1998-2004 was hij aan de RUG postdoc-onderzoeker en daarna een jaar visiting scientist bij het Max Planck-Intitut für Festkörperforschung in Stuttgart, Duitsland. Daarna keerde hij weer terug naar Groningen.

Laatst gewijzigd:01 februari 2017 00:45