Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Zo Zpannend was Zernike

23 oktober 2012
Nijenborgh 4

Zpannend Zernike, de open dag van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen op het Zernike complex, trok afgelopen zondag zo’n 1500 bezoekers op de verschillende locaties. Die namen deel aan allerlei experimenten, knutselden in 3D of met elektronica en aten ijs gemaakt met vloeibaar stikstof.

In Nijenborgh 4 stond de scheikunde centraal. Het maken van gel en shampoo was daar zoals altijd een succes.

Bernoulliborg: robotlab

In de Bernoulliborg werd het robotlab van Kunstmatige Intelligentie druk bezocht. Kinderen konden er kijken en spelen met robots. Robothondjes voerde opdrachten uit die je – letterlijk – onder hun neus moest houden en twee kleine robots voerden een dansje uit.

Bernoulliborg: wiskundige modellen in de kantine

In de kantine van de Bernoulliborg waren wiskundig puzzels te maken. Met metalen knikkertjes als hoekpunten en staafjes met magnetische uiteinden kon iedereen die niet van knippen en vouwen houdt zowel wiskundige als niet-wiskundige bouwwerken maken. Ook kon je van vouwblaadjes je eigen ruimtefiguur vouwen. Daarbij konden bezoekers kiezen uit een kubus of een tetraëder. Iets minder ingewikkeld, maar minstens zo indrukwekkend waren de 3D fractals. Met een paar keer knippen en vouwen ontstond een 3D pop-up fractal.

Bernoulliborg: lichtgevende bloemen

Ook kon je er met een 3D printer en een lasersnijder lichtgevende bloemetjes in elkaar knutselen. De bloemetjes werden door de laser uitgesneden uit golfkarton, daarna door de kinderen voorzien van led-lampje en slim schakelaartje. Met geleidende stiften werd de stroomkring gesloten, en gaf het bloemetje licht.

SRON: zonlicht door de atmosfeer

Bij SRON werd van alles uitgelegd over sterren en ruimtemissies. Maar er was ook vers ijs, ter plekke bereid met vloeibare stikstof. Ook kon je er zien hoe zonlicht door de atmosfeer van de aarde wordt gekleurd. Buiten was er een parcours voor draadloos bestuurbare auto’s en een lanceerinstallatie voor waterraketten. De Zout Express stond geparkeerd voor het laboratorium.

KVI: Maagdenburger bollen

Het Kernfysisch Versneller Instituut had een lezing over het mysterieuze Higgs deeltje, dat deze zomer zoveel stof deed opwaaien. Kinderen konden er een FM-radiootje in elkaar solderen of proberen een ballon kapot te schieten met een laserstraal. En dan maar nadenken over de vraag waarom een groene ballon niet kapot te krijgen is terwijl de rode ballon wél kapot gaat. Ook mochten bezoekers proberen twee ‘Maagdenburger halve bollen’ uit elkaar te trekken. Zo ontdekten ze de kracht van het vacuüm. En de Discovery Truck was ook van de partij!

Stenen kraken om een aardbevings simulatie te begrijpen

Dit is slechts een kleine greep uit alle activiteiten. Volgend jaar is er in oktober ongetwijfeld weer een Zpannend Zernike.

Laatst gewijzigd:02 december 2015 14:10