Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Humanergy Project @ Maker Faire

23 oktober 2012
Team RAD-i-CAL

Hoe kan je de energie van festivalbezoekers gebruiken? Dat was de opdracht waarmee teams op de Mini Maker Faire Groningen afgelopen zaterdag aan de slag gingen. Jurylid Rolf Velthuys geeft een impressie van de dag.

De opdracht: bedenk een manier om het festival-publiek energie op te laten wekken voor de Nacht van Kunst & Wetenschap 2013.

Het team "RAD-i-CAL" stelde voor om bezoekers energie in een vliegwiel te laten stoppen, er waren diverse voorbeelden voor hoe dat zou kunnen (met poortjes, hefbomen, etc. zouden bezoekers het wiel extra slingers kunnen geven). RAD-i-CAL had ook een demonstratiemodel gebouwd die het concept visualiseerde.

Het tweede team (“Under Pressure”) had een idee rondom het gebruiken van energie van dansers op een dansvloer vol lucht, vergelijkbaar met zogenaamde ‘koeien-luchtbedden’; de vloer zou door de dansende bezoekers naar beneden bewegen en daarmee een soort ballon leegduwen. De uitgaande luchtstroom kon gebruikt worden om energie mee op te wekken. Dit leverde in elk geval een interessant uitziend prototype op.

Vincent Fennis

Een beetje "hors concours" (want geen prototype) was een vader met zijn zoon langsgekomen, met zijn tweeën goed voor vier ideeën. Het belangrijkste idee van Toine Fennis was om met waterpompen te werken; water op een festival in de zomer is natuurlijk altijd een goed idee. En, je kan inderdaad goed zien dat omhoog gepompt water gebruikt kan worden om zaken aan te drijven (bijvoorbeeld met een dynamo, windmolen, machinerie) terwijl het water weer naar beneden loopt.

Een erg leuke inzending kwam van de 7 jarige zoon Vincent Fennis, die festival bezoekers op trampolines wilde laten springen. Door de trampoline uitslag in energie om te zetten (met Piëzo draden) kon je energie opwekken en daarmee bijvoorbeeld licht maken.

De winnaar

Uiteindelijk hebben we op een aantal criteria beoordeeld, van interactiviteit tot X-Factor tot kwaliteit van het prototype tot realiseerbaarheid op het festival. Team RAD-i-CAL (met het vliegwiel) kreeg de hoogste score. We denken dat dit een concept is waarmee alternatieve energie opslag op het festival goed gedemonstreerd zou kunnen worden - op min of meer elke willekeurige schaal die op een festival als "nacht van kunst en energie" zinvol is.

Team Under Pressure

Graag praten we verder met de diverse inzendingen om te zien hoe hun ideeën in de uiteindelijke demonstrator gebruikt kunnen worden.

Winnaars:

Team ‘RAD-i-CAL’: Jim Ottelé, Steven Hoekstra, Sebastiaan Tauran, Saeedeh Farokhipoor

Ontwerp: een reuze vliegwiel op de Vismarkt, aangedreven door Nacht publiek.

Prijs: Humanergy Bokaal en mogelijkheid om dit idee te realiseren voor de Nacht 2013

Young Talent Award: Vincent Fennis, 7 jaar

Ontwerp: electriciteit opwekkende trampoline

Prijs: middag in het FabLab Groningen voor 2 personen