Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Science LinX Nieuwsbrief - juni 2012

28 juni 2012

What's on...?

16-26 augustus 2012: Science LinX op Noorderzon!

Ook dit jaar staat Science LinX (namens de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG) in het wetenschapspaviljoen Qu3 tijdens het theaterfestival Noorderzon. Science LinX neemt de tijdelijke expositie ENHANCE ME!? mee. Hier kan je je brein, lichaam, hersenen en techno-omgeving ENHANCEN. Wat je precies kunt verwachten lees je op onze website.

QU3 is een samenwerking van diverse kennisinstellingen in Groningen en omgeving. Dit jaar is het QU3-thema Mens+.

17-19 augustus 2012: Science LinX op Lowlands!

Ga je naar Lowlands? Bezoek dan ook Llowlab, de universiteit van dit festival. De Rijksuniversiteit Groningen is partner van Llowlab en brengt dit jaar onderzoek naar buckyballen. Buckyballen? Ja, inderdaad! Voetballen van een miljoenste millimeter met bijzondere eigenschappen.

De vijf Nederlandse deelnemers aan de Internationale Natuurkunde Olympiade

14-16 juli 2012: Natuurkunde Olympiade, Estland

Vijf Nederlandse scholieren gaan binnenkort naar de Internationale Natuurkunde Olympiade. Ze verblijven tien dagen in Estland, waar ze twee dagen lang praktische en theoretische opdrachten krijgen. En de overigen acht dagen? Die zijn er voor excursies en lol. Maar eerst het trainingskamp in Groningen. Wat ze daar deden kan je hier lezen.

Vanaf september 2013: Studiestijgers introduceert cursussen voor VO-docenten

Studiestijgers is het VO-docentennetwerk van de faculteit, waarin VO-docenten samen met vakdidactici werken aan vernieuwend lesmateriaal. Nieuw voor schooljaar 2012-2013 is een aanbod van verschillende cursussen: inleidingen actueel onderzoek gekoppeld aan nieuwe onderwerpen in de Natuurkunde en Scheikunde (nanoscience en quantum physics), bevorderen van excellentie in de bètavakken, didactiek vakvernieuwing, en een didactische cursus voor TOA’s. Een aantal cursussen is onderdeel van de reguliere Studiestijgers bijeenkomsten.

Kijk op de Science LinX site voor meer informatie.

Zaterdag 6 oktober 2012: Docenten welkom op conferentie Biomolecular Sciences and Biotechnology
Docenten die graag een middagje wetenschap willen bijwonen kunnen zich aanmelden voor de jaarlijkse conferentie van het onderzoeksinstituut Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology (GBB), op 6 oktober. Het GBB is een onderzoeksinstituut op het terrein van biotechnologie en microbiologie van de RUG. Onder begeleiding van GBB medewerkers bezoekt u een deel van de conferentie, waar vooral promovendi van het GBB hun onderzoek presenteren.

Als u belangstelling heeft, laat het dan even weten aan Renske de Jonge (r.m.de.jonge rug.nl). U ontvangt dan t.z.t. meer informatie en een uitnodiging.

Augustus 2013: Nieuw examenprogramma natuurkunde

Voor het vak natuurkunde in de bovenbouw van havo en vwo zijn door de minister van Onderwijs met ingang van augustus 2013 nieuwe examenprogramma’s vastgesteld. Nieuw is dat daarin actuele natuur- en sterrenkunde aandacht krijgt, naast de fundamentele principes van de natuurkunde en sterrenkunde.

Namens de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie, NOVA, maakte de Groningse hoogleraar Peter Barthel deel uit van de Commissie Nieuwe Natuurkunde. Hij stelt: "De Nederlandse astronomie behoort al jaren bij de absolute wereldtop. Om die positie te behouden maar ook als een stuk algemene ontwikkeling is het fantastisch dat sterrenkunde straks een klein deel van het natuurkundeprogramma op havo en vwo vormt."

Leer hier meer over op de website van NOVA.

Een slijmzwam. Wat is de connectie met Hollywood-ster Michael J. Fox?

What's hot...?

(Bijna) iedere week vers: onderzoeksnieuws

Op de nieuwspagina van Science Linx kunt u lezen over actueel onderzoek bij de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Recente berichten gaan over de relatie tussen slijmzwammen en Michael J. Fox, samenwerking tussen zeegrassen, schelpdieren en bacteriën en nog veel meer.

What's gone?

21 juni 2012, 20:00 - 21:00 Radio 5: Kansberekening

Het winnen van de loterij of het missen van de trein waardoor je de liefde van je leven ontmoette: de kans was nul maar het gebeurde toch. Ons leven zit vol met deze onwaarschijnlijk kansen die toch gebeuren. Hoe kunnen we dat wiskundig modelleren? Of is er een onoverbrugbare kloof tussen theorie en werkelijkheid? In het radioprogramma Hoe?Zo! vertelde natuurkundige en filosofe Sylvia Wenmackers van de Rijksuniversiteit Groningen over haar passie voor de onwaarschijnlijk kleine kansen.

Zaterdag 2 juni 2012: De Nacht van Kunst en Wetenschap

Helena Vis, student Wetenschapscommuinicatie aan de RUG, werkte mee aan de Nacht van Kunst en Wetenschap.

Iedere dag: stuur deze nieuwsbrief door!

Kent u mensen die mogelijk interesse hebben in de Science LinX nieuwsbrief? Stuur deze dan gerust door. Iedereen kan zich abonneren via onze site.

Laatst gewijzigd:16 maart 2021 13:37