Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

Hasta la vista, baby!

24 mei 2012

Scholieren volgen masterclass in robotlab
Het is een X-clusieve serie: de masterclasses waar iedere keer zo’n twintig leerlingen van middelbare scholen kennis maken met onderzoek van de universiteit. En sommigen blijven terugkomen. “Ik kom hier echt om te leren.”

"Hé, hij kan ook praten." Drie scholieren van het Groningse Praediniuscollege kijken naar het computerscherm waarmee ze een Nao-robot kunnen aansturen. De Nao is gebouwd als een minimensje, komt net tot de knie en kost een slordige 15 duizend euro. "Dat is een van de leuke dingen, normaal kan je niet met dit soort spullen werken", zegt vijfdeklasser Robin Knopf. Hij heeft al een hele lijst met Masterclasses aan de RUG afgelopen. "Je gaat hier dieper op de stof in, dat vind ik mooi. Ik kom hier echt om te leren."

Een paar muisklikken later klinkt het ineens een nogal pieperig ‘Hasta la vista, baby’ uit de speaker van de Nao. Die even later door z’n knieën zakt waarbij Robin hem snel en vakkundig opvangt. Zo’n duur ding laat je niet vallen, natuurlijk. De batterij lijkt leeg, een nieuwe Nao komt van de lader. De drie kunnen verder met het onderzoeken van de programmeeropties aan de hand van een aantal opdrachten.

Grenzen
Deze masterclass vindt plaats in het Robotlab, een onderzoekswerkplaats van de opleiding Kunstmatige Intelligentie in de Bernoulliborg op het Zernikecomplex. In de hal van de Bernoulliborg staat een tijdelijke tentoonstelling, ‘Enhance Me’, met allerlei manieren om je lijf te optimaliseren – of juist de grenzen te leren kennen.

Hier staat nog een groep scholieren, die net het practicum in het Robotlab afgerond hebben, om een rijsimulator. De auto besturen gaat best goed, zelfs wanneer de weg smal is. Maar lukt dat ook wanneer je de TomTom moet bijstellen, of een sms’je wilt lezen? Dan blijkt op de weg blijven ineens een hele opgave.

Shanira Maduro van het Wessel Ganzevoort College (5 vwo) kijkt toe hoe een klasgenoot de simulator bestuurt. Ook zij is al vaker op bezoek geweest. “Masterclasses over straling, over koolhydraten, en natuurlijk de Ladies Night. En nog meer.” Techniek interesseert haar, maar ze wil ook graag met mensen werken. Hartchirurg worden, dat is haar ambitie waarin ze die twee dingen kan combineren.

Maar haar belangstelling is breed. “Ik wil ook graag zoveel mogelijk rondkijken. Door de masterclasses heb ik denk ik een goed beeld van hoe het er aan de universiteit aan toe gaat. Dat geeft me toch wel een voorsprong op mijn klasgenoten.”

» Ook naar een masterclass? Kijk in de agenda van Science LinX.

Laatst gewijzigd:10 juni 2015 11:59